Eindejaarsaktie
Dit is het moment om iets nieuws in te voeren in je dagelijkse werkzaamheden. In zo’n periode is bij ons jaren geleden het idee ontstaan van de eindejaar actie. Als je die al zou willen implementeren, dan is dit het moment om daar mee te beginnen. Het idee is eigenlijk heel simpel. Normaliter willen wij altijd graag ons geld op tijd binnen hebben, maar dit geldt nog eens extra aan het eind van december, wanneer wij de balans over het afgelopen jaar opmaken.
Met deze gedachte in het achterhoofd, hebben wij het volgende bedacht. In de periode 15 november tot en met 7 december worden alle klanten geïnformeerd over onze wens om ivm de jaarafsluiting alle facturen die tot en met 31/12 vervallen, ook daadwerkelijk vóór die datum binnen te hebben. Vervolgens worden de klanten tussen 7/12 en kerstmis nagebeld met de vraag of meegewerkt kan/gaat worden aan ons verzoek. Onze ervaring is dat heel veel klanten wel geneigd zijn hieraan mee te werken, daar zij zelf ook graag het nieuwe jaar met een schone lei beginnen.
Zo voorkomen wij dat de achterstand groter is dan normaal. Bovendien komen facturen vanwege jaarafsluitingen in het begin van januari vaak ook vertraagd binnen, zodat het jaar gestart wordt met een achterstand, die vervolgens weer teniet gedaan moet worden.
Aangezien sommige klanten net te laat zijn, druppelt er begin januari nog wel het nodige binnen. Dit compenseert de achterstand van anderen dan weer. Zo ontstaat in deze periode een gelijkmatiger beeld dan voorheen. En dat is niet alleen goed voor je cash-flow planning, maar ook voor je eigen nachtrust. Slaap lekker .