Dutch FinTech Awards: Diederick van Thiel activeert financiële consument met AdviceGames
Het is voor financiële dienstverleners al jarenlang een bekend fenomeen: consumenten weten weliswaar dat het regelen van hun persoonlijke financiën belangrijk is, maar ze zijn er niet echt bij betrokken. Van starters tot gezinnen en mensen die op het punt staan om met pensioen te gaan, iedereen wil een betere financiële situatie. Alleen, niemand vindt het echt leuk om geldzaken regelen. Om dit te verbeteren, richt AdviceGames zich op 'gamification' van financiële adviesdiensten en services.
Het Nederlandse bedrijf, opgericht in 2013 en met kantoren in Londen en San Francisco, wil financiële dienstverleners helpen met het activeren van hun klanten. Dit doet het door ’s werelds eerste financiële kunstmatige intelligentie-platform te bouwen dat consumentendata combineert met wetenschappelijk onderzoek en sociale, locatie- en transactiedata.
Het bedrijf gebruikt eigen wetenschappelijke modellen, ontwikkeld met universiteiten in Europa, de VS en Azië en past deze toe in online applied games voor financiële consumenten. “Zij kunnen bijvoorbeeld scenario’s spelen om uit te vinden hoe zij hun hypotheek het beste kunnen aflossen of uit betalingsproblemen blijven.”, zegt oprichter Diederick van Thiel, die eerder al de online hypotheekadviestool EyeOpen ontwikkelde en verkocht aan Aegon. “Ons motto is: ‘If you want to know the future, you have to play it first’. Al onze games hebben een verankering in het dagelijks leven en gedrag van consumenten.”
Welk probleem lost jullie concept op?
“In mijn EyeOpen-tijd ben ik begonnen met een promotiestudie naar wat mensen nou activeert in online werelden. De insteek is dat mensen die actief zijn, een betere situatie hebben. Als je actief bent in sport ben je gezonder, als je actief bent op school heb je betere cijfers en als je actief bent in je financiële huishouding is je financiële situatie beter.
__________________________________________________________________________
De Dutch FinTech Awards 2015 is hét platform voor toonaangevende FinTech-bedrijven. Duizenden banen in de bankwereld verdwijnen binnen enkele jaren door talloze ‘FinTech- startups’. Innovatieve bedrijven staan te popelen om talloze gefrustreerde klanten van financiële instellingen van dienst te zijn. Wereldwijd wordt er meer en meer geïnvesteerd in techbedrijven die de gevestigde orde graag omver willen werpen. Neem deel. Word lid van de FinTech Community, bezoek de FinTech Events, meld u aan voor de Dutch Fintech Awards 2015.
__________________________________________________________________________
Wij willen ons platform met name toepassen in opkomende economieën en in grote markten. In de Verenigde Staten leeft bijvoorbeeld twintig procent van de burgers op of onder de armoedegrens. Deze groep heeft er veel aan wanneer zij door de juiste aandacht te schenken aan hun geldzaken buiten de financiële problemen kunnen blijven.
In onze games gaat het eigenlijk om gedrag. Gedrag is de combinatie van iemands motivatie maal iemands capaciteit maal iemands gelegenheid. Er zijn in de financiële wereld veel slimme adviestools en software, allemaal gericht op capaciteit of vaardigheden. Maar deze gaan volledig voorbij aan de motivatie van mensen. Met games kun je de extrinsieke motivatie aanspreken van mensen die zelf niet intrinsiek gemotiveerd zijn en daardoor hun gedrag beïnvloeden.”
Hoe maken jullie dit idee tot een succes?
“Wij hebben een vrij duidelijke strategie voor waar we over vijf jaar willen staan. Deze voeren we in kleine stapjes uit. We zetten een intelligence-platforum neer, waarmee persoonlijke scenario’s van mensen worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie. Wat we daar op bouwen voor onszelf en onze klanten, zijn allerlei user interfaces.
Het platform gaan wij schalen in de komende jaren, waarbij wij oog hebben voor de activatiemechanismen. In Aziatische landen zijn bijvoorbeeld de wegingsfactoren anders dan in westerse landen, men is daar meer groepsgeoriënteerd en daardoor is het belang van sociale activatie groter. In Nederland kun je mensen nog hun eigen game laten spelen, maar in Azië werkt het echt alleen maar als het ‘social’ is.
De onderliggende mechanismen zijn echter overal hetzelfde. Wij bouwen het platform, de games en de apps, waarbij het ons gaat om het intellectuele eigendom. Wij brengen deze, net als John de Mol in de televisiewereld, naar de markt en schalen het internationaal op.”
Hoe gaan jullie hier geld mee verdienen?
“Dat doen we nu al. We werken momenteel voor banken, verzekeraars en tussenpersonen. Daar gebruiken wij een Software-as-a-Servicemodel voor en daar bovenop komt een licentiemodel voor het internationaal schalen van het concept. Er zijn al wel grote tussenpersoonketens die onze games gebruiken.
Begin 2015 lanceren wij onze eerste grote game bij een Nederlandse grootbank. Dat gaat met veel communicatie gepaard, want het is een hele andere manier van omgaan met de klant. Wij integreren daarbij de werelden van Personal Financial Management-tooling met die van Financial Planning. Een belangrijke weg van traditionele tooling naar tools voor klantactivatie is door de klant zijn eigen scenario’s te laten spelen en hem te laten zien wat deze voor z’n budget vandaag betekenen. Dat is zeker een revolutionaire stap.”
Waarom gaan jullie winnen?
“Voor zover ik weet is er niemand die doet wat wij doen in deze wereld. Dat komt omdat wij een aantal competenties bij elkaar brengen die vrij uniek zijn: wij combineren de Champions League van datawetenschap met de Champions League van de games. En die verankeren wij in een intelligence platform, dat is niet zo gemakkelijk te kopiëren.
Wij weten heel goed wat we doen: wij volgen een strategie en bouwen een snelgroeiend internationaal bedrijf. Schaalgrootte is hierbij belangrijk. In onze huidige organisatie van vijftien man is kennis vertegenwoordigd over kunstmatige intelligentie, ‘machine learning’ en ‘predictive modelling’, maar ook zijn hier gameontwikkelaars en softwareontwikkelaars uit de gamewereld in dienst en werken wij samen met vooraanstaande universiteiten. Wij schalen op, openen onze derde studio in London en zijn al winstgevend. Wij hebben de basis van ons platform zelf gefinancierd met de verkoop van EyeOpen en kunnen het zo zelfstandig doorontwikkelen.”