Duitse autosector in zwaar weer (met impact voor Nederlandse bedrijven)

Crisis in Duitse auto-industrie heeft mogelijk financiële impact op Nederlandse bedrijven

De aanhoudende crisis in de Duitse auto-industrie kan ook financiële gevolgen krijgen voor Nederlandse bedrijven en sectoren, met name in de automotive toeleveringsketen.

  • Duitse autoverkoop keldert; invloed op Nederlandse toeleveranciers.
  • Langetermijnmaatregelen cruciaal, geen korte-termijn subsidies
  • Electrificatie biedt kansen voor Nederlandse bedrijven.

De Duitse auto-industrie, een van de pijlers van de Europese economie, kampt met een dalende vraag, vooral naar elektrische voertuigen (EV’s). Het tekort aan verkochte auto’s heeft geleid tot tegenvallende winstverwachtingen bij grote spelers zoals BMW, Mercedes en Volkswagen. De hoge kosten voor de omschakeling naar EV-productie en stagnerende verkoop in belangrijke markten zoals China verergeren de situatie. Daarover schrijft het ANP. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Gevolgen voor Nederlandse bedrijven

Nederlandse bedrijven die onderdelen leveren aan Duitse automakers kunnen de impact voelen. Deze toeleveranciers zijn verantwoordelijk voor duizenden banen in Nederland. Vraaguitval in Duitsland betekent een daling in orders, waardoor ook werkgelegenheid in de Nederlandse maakindustrie op de tocht staat. Bedrijven moeten mogelijk productiecapaciteit heroverwegen, evenals hun afhankelijkheid van de Duitse markt.

Langetermijnplanning essentieel

Volgens Robert Habeck, de Duitse minister van Economische Zaken, is er brede overeenstemming dat overhaaste maatregelen om de verkoop te stimuleren averechts werken. In plaats daarvan pleit hij voor langetermijnplanning. Korte termijn subsidies of belastingvoordelen zouden slechts een tijdelijke opleving creëren zonder structurele problemen op te lossen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Rol van de elektrische voertuigen

Een belangrijk onderdeel van de discussie is de stimulering van EV’s. Duitsland heeft in 2023 subsidies voor EV’s teruggeschroefd, wat de verkoop heeft doen inzakken. Habeck stelt nu belastingvoordelen voor bedrijfswagens voor, maar hij benadrukt dat elke maatregel met terugwerkende kracht moet werken om financiële stabiliteit in de sector te waarborgen.

Belang van Duitse autoproducenten voor Nederland

De Duitse auto-industrie is niet alleen cruciaal voor de Europese economie, maar ook voor Nederland. De auto-industrie in Duitsland genereert honderden miljarden euro’s per jaar en biedt rechtstreeks werk aan meer dan 780.000 mensen. Nederlandse bedrijven zijn belangrijke toeleveranciers, wat deze sector tot een economische factor van betekenis maakt voor veel Nederlandse fabrikanten. Afhankelijk van de uitkomst van de Duitse langetermijnplannen en mogelijke steunmaatregelen vanuit Berlijn en Brussel, kunnen de economische vooruitzichten voor de toeleveringsketens verbeteren.

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Gerelateerde artikelen