Dreigt faillissement? Communiceer!
Marion van der Voort schreef hierover het handzame en praktische boek het F-woord. In het F-woord betoogt Van der Voort dat goed georganiseerde communicatie van levensbelang is. Dit is noodzakelijk om te overleven maar ook als het toch mis gaat levert communicatie veel op.
Het vergroot de mogelijkheden voor een doorstart, beperkt reputatieschade en het verkleint de persoonlijke ellende.
Een bewindvoerder of curator werken met een wet uit 1893 en gedragen zich ook alsof zij nog in die tijd leven. Laat het dus niet aan hun over of en hoe je communiceert, maar regel dat zelf als ondernemer.
Een paar tips voor ondernemers die de ondergang zien naderen:
– Negeer eerste geruchten over je eigen bedrijf niet, maar neem ze serieus.
– Zorg dat je de zaken op orde hebt, voordat het minder gaat. Politie, brandweer en de burgemeester weten ook wat ze aan communicatie moeten doen als er ergens een tankwagen ontploft. Regel binnen je eigen bedrijf die communicatie ook.
– Wacht niet met communiceren met stakeholders totdat het echt mis gaat. Als je nooit van je laat horen, zullen mensen schrikken zodra er opeens een nieuwsbericht of jaarverslag wordt gecommuniceerd met minder goed nieuws.
__________________________________________________________________________________
Corporate Recovery, dé cursus over reorganisaties, faillissementen en doorstarts
Een op de vijf Nederlandse bedrijven rendeert niet en jaarlijks gaan duizenden ondernemers failliet. Dit kan ook uzelf, uw collega’s, afnemers en leveranciers overkomen. In de cursus Corporate Recovery krijgt u praktische antwoorden op vragen als: hoe koopt u een bedrijf uit een faillissement en hoe voert u een succesvolle doorstart uit? Lees meer
__________________________________________________________________________________
– Als jouw stakeholders weten dat je ze goed op de hoogte houdt van ontwikkelingen, bouw je aan vertrouwen. Dat vertrouwen zal je goed van pas komen in mindere tijden.
– Zorg dat je zelf je boodschappen zendt en laat dat niet aan nitwits over. Want je concurrenten en journalisten kennen niet het juiste verhaal. Jij wel! Houd de regie.
– Als het dan toch mis gaat en de bewindvoerder staat op de stoep: zorg dat je zelf de boodschapper bent naar de buitenwereld. Je overhandigt de kas van je bedrijf niet zo maar aan de eerste de beste voorbijganger. Waarom zou je dat met je reputatie wel doen? Die reputatie is geld waard dus wees er zuinig op.
– Organiseer voordat je naar de rechtbank stapt om het faillissement aan te vragen zelf de communicatie. Maak een draaiboekje, zoek adressen op van relevante media, houd social media in de gaten en zorg dat je daar ook zelf op zit.
Marion van der Voort was als woordvoerder betrokken bij verschillende faillissementen. Tot haar stomme verbazing bleek het niet gebruikelijk om tijdens crises waarin bedrijven verkeren met belanghebbenden en de pers te communiceren. Zelfs het personeel krijgt vaak maar mondjesmaat informatie en moet het doen met roddel en achterklap. Hier liggen grote kansen, zo merkte zij.