Doodgeboren mission statement
Hoe gaan die dingen? Je werkt je als premier een slag een rondte, maar ondank is jouw deel klein. En als het dan eindelijk wat beter gaat met de Nederlandse economie, is er niemand die zich herinnert dat dat ook best wel een beetje aan jou te danken is. De verkiezingen zijn in aantocht en je voelt de bui al hangen: dat wordt een nederlaag waar Marco van Basten zichzelf een zeven voor zou geven.
Dus besluit je tot een publiciteitscampagne. Goede wijn behoeft geen krans, heb je jezelf vroeger altijd wijsgemaakt, en in de media heb je je lange tijd niet anders willen presenteren dan je zou doen aan je naaste vrienden, in de collegezaal of ten overstaan van mede-CDA’ers (die er ook nogal eens uitzien alsof ze er geen enkele behoefte hebben om ook maar enigszins mediageniek voor de dag te komen). Maar de laatste tijd ben je van je geloof gevallen, althas van je geloof ‘dat mijn haar nu eenmaal zit zoals God het heeft geschapen, en als Hij anders had gewild, dan had Hij mij wel een vlot kapsel gegeven’. En ook de bril die God je had opgezet heb je verwisseld voor een profaner exemplaar. Waarom dan niet ook het kabinetsbeleid uitventen, dacht je? Waarom de verkiezingsuitslag niet naar ons toe trekken? Het is tijd om eindelijk eens te oogsten.
En, hoe gaan die dingen? Dan huur je een adviseur in, en een tekstschrijver, en een spindocter, en nog wat van die mensen. En jullie komen dan tot de conclusie dat er een wervende slagzin moet komen. Een paar soundbytes die er bij de kiezers in gaan als koek. Een slogan die hen niet meer loslaat, die hen tot in het stemhokje achtervolgt, waaraan ze pas kunnen ontsnappen als ze op iemand van jouw prachtige kabinet hebben gestemd. Een ‘mission statement’ voor Nederland, om ons hart van vaderlands- en Balkenendeliefde te laten overstromen.
Vervolgens gaan er uren overheen.
Van VOC tot Balkenende II.
Laat je niet het Bos insturen.
Nederland heeft het.
Maar wat je media-adviseurs ook verzinnen, het kan jou niet bekoren.
“Nederland werkt”, gooi je in de groep.
De blijde gezichten waar je op had gehoopt blijven uit. Maar dan leg je het uit. De werkgelegenheid neemt toe. Nederland functioneert weer. Is dat geen mooie taalvondst?! De gezichten van je media-adviseurs klaren op. Ja, ‘Nederland werkt’, dat is toch wel heel aardig verzonnen. Misschien moet er nog een uitroepteken achter?, vraagt er eentje. Maar dat is uitwerking; tegen de tijd dat de campagne van start gaat, komt die vraag nog wel aan de orde.
En toen viel het kabinet.
De moraal: als in uw bedrijf een nieuwe corporate imagecampagne wordt voorbereid, doet u er goed aan om uit te zien naar een nieuwe baan.