Digitale transformatie van falen zal ook falen
Een serie blogs over strategie, ondernemerschap, overleven, IT, & financiering.
Veel grote bedrijven waaronder veel corporates, krijgen het advies met 'digital transformation' hun 'oude normaal' business te digitaliseren. In dit blog wordt uitgelegd waarom dat in crisistijd nu vaak niet de beste 'overlevingsstrategie' is.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van de bestsellers 'De scale-up blueprint' en 'Kan het vliegen? Van idee tot succesvolle startup'. Ook is hij sinds 1997 succesvol spotter van bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal (in 2001). Hij is ICT-lid in RvC's en werkte bij ABN AMRO o.a. als projectleider CDD en global splitsingsmanager KYC.
Volgens Wikpidia is 'digital transformation': het gebruik van nieuwe, snelle en vaak veranderende digitale technologie om problemen op te lossen.
In de praktijk, als je zo de blogs leest en de webinars van 'digital transformation' gurus bekijkt, betekent dat vaak het digitaliseren van je bestaande processen en je bestaande organisatie om kosten te besparen. 'Kosten' zijn dus 'het probleem'. Maar is dat in het echt ook zo?
De vraag is dus of deze 'oude normaal' en 'oude stijl' vorm van digital transformation wel de echte fundamentele problemen van veel grote bedrijven oplost tijdens deze crisis.
Wat zijn de problemen?
Afhankelijk van de bedrijfstak en het type bedrijf (omvang, cultuur, ICT, enzovoort), worstelen grote bedrijven vaak met een of meer van de volgende problemen:
- acute (gedeeltelijke) vraaguitval
- te hoge variabele kosten (zoals personeelskosten waaronder management)
- te hoge vaste kosten (gebouwen op toplocaties, kantoren, computers)
- te hoge aflossingen
- te hoge financieringskosten (extern vermogen)
Daarnaast hebben veel klanten vooral ook nu gemerkt dat er heel veel online kan en dat er eigenlijk veel substituten zijn voor 'oud normaal' businessmodellen, zoals in het traditionele klassikale onderwijs bij hogescholen, maar ook bij dure business schools.
Digitaliseren van bestaande processen lost niets op
Het is interessant om te zien dat de traditionele manier van het automatiseren/digitaliseren van bestaande processen met een inside-out benadering dus geen van deze problemen fundamenteel oplost.
Wat is wel nodig? Een outside-in focus gebruiken om je bestaande businessmodel en je bestaande verdienmodel snel te herzien en een overlevingsstrategie te bepalen en in te voeren op basis van snelst betalende klanten. En reduceer daarnaast zo snel mogelijk niet-noodzakelijke kosten.
'Don't automate the old, but create the new … fast'.
Andere blogs van Tony de Bree: Klaar voor de grote klap in oktober?