Digitale transformatie is strategisch

"De CEO moet zélf eigenaar zijn." Menno Lanting.

Vorige week bespraken Menno Lanting, auteur en digital expert, en Jules Smeets, EMEA Strategy Director Oracle, de uitdagingen van de digitale transformatie in een webinar van Alex van Groningen in samenwerking met Oracle. Tijdens de webinar kwamen veel vragen binnen. Hieronder beantwoord Menno Lanting een aantal belangrijke vragen waar hij vorige week geen tijd voor had.

Door Bouko de Groot.

Leg nog eens uit wat het verschil tussen digitalisatie en digitale transformatie?

“Ja, dat is digitale optimalisatie versus digitale transformatie. Dat eerste is iets bestaands brengen van analoog naar digitaal. In dat stadium zitten de meeste bedrijven, dat is vaak teleurstellend, omdat men na zo'n project ontdekt dat men weer net zo ver is als de concurrent.

“Als je iets doet, dat al door anderen gedaan wordt, dan ben je bezig met optimalisatie. Een mooie andere indicator is weerstand: hoe groter de weerstand die je bij jezelf en anderen oproept, hoe groter de kans dat je aan transformatie bezig bent.”

Je hoort CEO's vaak zeggen dat ze digital transformation belangrijk vinden. Wat is jullie ervaring?

“Uit onderzoek blijkt dat inderdaad de meeste CEO's zeggen dat ze het belangrijk vinden, maar niet een voortrekkersrol nemen. Het probleem daarbij is dat de veranderingen zonder mandaat gebeuren. Ze blijven dan vaak hangen op het operationele niveau, terwijl het strategisch zou moeten zijn.”

“Wat telt is hoe goed de CEO er zelf bij betrokken is. De visie, het vooruitdenken: de CEO moet zélf eigenaar zijn van de digitale transformatie van diens organisatie. Het moet het hart zijn van de strategie. De uitvoering, dat gebeurt door anderen.”

Hoe kan je de transformatie van personeelsvaardigheden – blijvend – matchen met de technologische digitale veranderingen? Hoe zorg je dat de gat tussen de gevraagde digitale vaardigheden en de aanwezige kennis zo klein mogelijk blijft?

“Door aandacht, voortdurende aandacht. Geef bijvoorbeeld opeleidingstrajecten en beloon gedrag dat erbij past. Neem het bijvoorbeeld mee in de beoordeling, hoe men mee ontwikkelt. Je moet hier echt HR bij betrekken.”

“Veel organisaties kijken eerst naar de technologie, dan naar de organisatie, en pas op de laatste plaats naar de mens. Maar het gaat om de harmonie van die drie, om de verbinding ertussen. Draai die volgorde dus om: begin met je mensen. Vraag je af: hebben we zicht op wat ze kunnen? Doe bijvoorbeeld een nulmeting met een vaardigheidscheck. Ook dat is een HR-zaak.”

Sommige bedrijven hebben tegenwoordig een innovatie business unit. Je zou verwachten dat digitale transformatie op hun programma staat. Zij zouden toch onderzoek hierin moeten doen?

“Zulke afdelingen kunnen een goede aandragende functie hebben. Maar als een ontwikkeling groot wordt, dan moet het wel een keer terug gaan in de hele organisatie. Zo'n afdeling is al snel té apart van de rest. Ze zijn er buiten gezet juist om nieuwe dingen te ontwikkelen, maar dan staat de bestaande business te ver weg om het voldoende te laten doorgroeien.”

“Veel beter is het om een visie van boven te hebben waarin die afdeling betrokken is. Zo van: Binnen vijf jaar moet 30 procent van je business digitaal zijn, daarbij kan je gebruik maken van onze business innovatie unit.”

 

Gerelateerde artikelen