Deel III: Duurzame business cases in de bouw

De bouw moet duurzamer en socialer worden. Maar hoe?

In het hoger financieel management, waar richtlijnen voor ESG (Environmental, Social, and Governance) steeds prominenter worden, moeten bedrijven zich bewust zijn van de groeiende eisen op het gebied van duurzaamheid. Dit geldt ook voor sectoren zoals de bouw, waar innovaties zoals emissievrij bouwen, circulair bouwen en de energietransitie het speelveld bepalen.

Maar hoe kunnen bouwbedrijven duurzaamheid niet alleen omarmen, maar ook verankeren in hun bedrijfsstrategieën en zo een solide duurzame business case creëren?

In de bouw zijn er een hoop ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid zoals bijvoorbeeld schoon- en emissie loos bouwen, circulair bouwen, de energietransitie en de milieu kosten indicator. Vanuit zowel wet- en regelgeving als vanuit klantwens ontstaan er vereisten op het gebied van duurzaamheid. Maar hoe kun je nu als bouwbedrijf duurzaamheid verankeren in jouw bedrijf en creëer je een duurzame business case?[Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


Om te beginnen is het natuurlijk zaak om aan de geldende wet- en regelgeving zoals de omgevingswet te voldoen. Dit is het zogeheten laaghangend fruit en het minimale. Voldoe je hier niet aan, dan heb je feitelijk natuurlijk geen business. Daarnaast zijn er in de klantengroep van bouwers ook andere soorten regelgeving zoals bijvoorbeeld dat er BENG gebouwd moet worden (bijna energieneutraal gebouw), kantoren moeten minimaal een label c hebben, en er zijn ondernemingen die energiebesparende maatregelen moeten treffen. Zorg ervoor dat je de geldende wet- en regelgeving goed in kaart hebt, en laat je desgewenst ook informeren door de overheid. Kennis van de wetgeving zorgt ervoor dat je als bouwer enerzijds met je klant mee kunt denken in het voldoen aan de wet, en anderzijds zit daar natuurlijk ook een business model in door voor hen te bouwen/verbouwen.

Om als bouwbedrijf een onderscheidend vermogen te hebben, is het zaak om echt goed na te gaan wat voor kansen duurzaamheid nu biedt. Er wordt door opdrachtgevers steeds meer verlangt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de overheid die als voorwaarde stelt dat je enkel en alleen met schoon en emissie loos bouwmaterieel de bouwplaats op mag. Of partijen zoals Schiphol die vereisen dat er circulair gebouwd moet worden: het gebouw dat gesloopt wordt daar moeten de grondstoffen van hergebruikt worden. Mijn advies hierin zou zijn: ga met jouw klanten in gesprek en/of zelfs met concullega’s. Zo kun je aan de voorkant al weten wat de ontwikkelingen zijn, en wat de doorslag kan geven om bepaalde werken binnen te krijgen.

lees ook:

Uiteraard zijn er ontwikkelingen die een investering vergen zoals bijvoorbeeld schoon bouwmaterieel. Hierin is mijn advies: ga ook dit zo snel mogelijk ontdekken en identificeren. Op dit moment zijn er subsidies beschikbaar (zoals de SSEB) en zijn er financiers die goedkopere financieringsvormen aanbieden voor investeringen in duurzaamheid. Door te investeren ben je in staat om bijvoorbeeld werk te mogen uitvoeren voor de overheid. Beschik je niet over het juiste materieel, dan zul je mogelijk zelfs geen werk kunnen uitvoeren voor de overheid.

Daarnaast vergt duurzaam bouwen ook echt een andere manier van het uitbrengen van offertes: je kostprijs kan wel degelijk veranderen door anders te bouwen. Denk bijvoorbeeld aan het hergebruik van grondstoffen, dan wel van duurder bouwmaterieel. Dit is een andere kostenopzet dan “normaal” bouwen. Start alvast met het calculeren hiervan zodat je niet voor verrassingen komt te staan wanneer er gevraagd wordt naar het uitbrengen van een “duurzame offerte”.

De conclusie is: maak wet- en regelgeving voor jezelf overzichtelijk of laat je hierbij helpen door bijvoorbeeld de overheid. Met betrekking tot de duurzame business case geldt: ga ontdekken en ga het gesprek aan met jouw klanten, maar ook zeker met concullega’s. Er zijn voldoende partijen in de markt die met dezelfde vraagstukken worstelen, en er echt wel voor open staan om hier over te sparren.