(Deel I) Michiel Dietz (Intrum): “Groeiend aantal late betalingen serieus nemen (in deze sectoren)”

Hoe kan financieel management het risico van late betalingen effectief aanpakken en minimaliseren?

Late betalingen vormen een groeiend probleem voor bedrijven. Deze trend gevolgen voor de liquiditeitspositie en financiële gezondheid van organisaties, waardoor finance-afdelingen voor de uitdagingen staan om effectieve strategieën te ontwikkelen om dit risico te beheersen. Dat zegt Michiel Dietz, Director Markets Benelux bij Intrum. Volgens Dietz dwingt de toenemende economische onzekerheid en stijgende kosten van levensonderhoud om proactief op te treden en innovatieve oplossingen te implementeren.Vandaag deel I in een serie van twee.

  • Late betalingen nemen toe, vooral in telecom en bouw
  • 52% Nederlandse bedrijven verwacht stijging wanbetalingsrisico komend jaar
  • Bedrijven besteden gemiddeld 65 dagen per jaar aan betalingsopvolging

1. FM.nl: Hoe beïnvloedt de toename van late betalingen de liquiditeitspositie van een bedrijf?

Michiel Dietz: “Late betalingen hebben een directe negatieve impact op de liquiditeitspositie van een bedrijf. Wanneer klanten hun rekeningen te laat betalen, worden de kasstromen vertraagd, wat kan leiden tot een tekort aan beschikbare liquide middelen. Dit kan bedrijven dwingen om externe financiering te zoeken om aan hun eigen verplichtingen (zoals salarissen, huur en leveranciersbetalingen) te voldoen, wat weer extra kosten met zich meebrengt in de vorm van rentelasten. Dit kan leiden tot een kettingreactie van wanbetalingen binnen de toeleveringsketen, waarbij bedrijven gedwongen worden om extra krediet op te nemen, vaak tegen ongunstige voorwaarden, of zelfs in extreme gevallen faillissement aan te vragen.

Bovendien kan een verminderde liquiditeit de operationele flexibiliteit van een bedrijf beperken, waardoor ze mogelijk kansen missen om te investeren in groei of nieuwe projecten. Op macro-economisch niveau veroorzaken wanbetalers inflatoire druk. Wanneer bedrijven inkomsten verliezen door oninbare facturen, worden ze gedwongen om hun prijzen te verhogen om de verloren inkomsten te compenseren. Deze prijsstijgingen kunnen vervolgens doorwerken in de economie, wat kan bijdragen aan een bredere inflatoire druk. Als bedrijven kosten doorrekenen aan hun klanten om hun cashflow te herstellen, kan dit leiden tot hogere prijzen voor goederen en diensten in de markt. Dit kan een vicieuze cirkel creëren waarin inflatie de financiële situatie van schuldenaren moeilijker maakt, wat hun betalingsgedrag nog verder doet verslechteren.”

Late betalingen lijken niet een tijdelijk probleem te zijn, maar eerder een structureel issue dat bedrijven zullen moeten aanpakken.

2. FM.nl: Zijn er sectoren, marktsegmenten en/of regio’s waar de betalingen achterblijven?

Michiel Dietz; “In Nederland zijn er verschillen tussen sectoren en regio’s wat betreft betalingsgedrag. De telecom-, logistieke -, bouw-,  bank- en verzekeringssector worden, volgens het European Payment Report 2024, wat trager betaald dan andere sectoren. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken zijn: de margedruk, de afhankelijkheid van seizoensgebonden inkomsten, en de lange betalingsketens die vaak in deze sectoren voorkomen Binnen Europa zien we dat landen met zwakkere economische omstandigheden of minder robuuste juridische systemen langere betalingstermijnen hebben. In Noord-Europa, waar sterke juridische kaders en een cultuur van betalingsdiscipline bestaan, zijn betalingen meestal tijdiger dan in Zuid-Europa, waar economische instabiliteit en een meer informele betalingscultuur kunnen bijdragen aan langere vertragingen.” [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

3. FM.nl: Is ’te laat betalen’ een tijdelijk probleem of is er een trend zichtbaar (en zo ja, welke)?

Michiel Dietz: “Er is een duidelijke trend zichtbaar waarin late betalingen toenemen. Dit wordt gedreven door economische onzekerheden en de stijgende kosten van levensonderhoud, die bedrijven ertoe dwingen hun kasstromen zo veel mogelijk te beheersen, soms ten koste van tijdige betalingen aan leveranciers. De verwachting is dat deze trend zal aanhouden, vooral in een economisch klimaat waarin inflatie en rentevoeten hoog blijven. Late betalingen lijken daarom niet een tijdelijk probleem te zijn, maar eerder een structureel issue dat bedrijven zullen moeten aanpakken.Volgens het European Payment Report 2024, denkt meer dan de helft (52%) van de Nederlandse bedrijven dat het risico op wanbetaling in de komende 12 maanden zal toenemen.”

4. Welke stappen kunnen CFO’s en finance-afdelingen nemen om het risico van late betalingen door klanten te minimaliseren?

Michiel Dietz: “CFO’s en finance-afdelingen kunnen vroeg in de customer journey belangrijke stappen ondernemen om het risico van late betalingen door klanten te minimaliseren. Dit begint met het optimaliseren van kredietbeheerprocessen en het uitvoeren van grondige kredietcontroles bij nieuwe klanten, nog voordat de samenwerking begint. Daarnaast is het cruciaal om duidelijke betalingsvoorwaarden vast te stellen en deze transparant te communiceren. Moderne technologieën en partners zoals Ophelos en Inio (inio.com) bieden innovatieve oplossingen die bedrijven helpen om vroegtijdig in te grijpen bij potentiële betalingsproblemen. Door gebruik te maken van automatische herinneringen en proactieve communicatie met klanten, kunnen bedrijven betalingsproblemen in een vroeg stadium signaleren en aanpakken. Hoewel veel bedrijven deze maatregelen al toepassen, verschilt de mate van implementatie sterk per sector en bedrijfsgrootte. Sommige bedrijven lopen voorop in het integreren van technologie en strategieën om late betalingen te voorkomen, terwijl anderen nog steeds achterblijven in dit proces.” [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

5. FM.nl: Wat zijn de financiële gevolgen van het hebben van openstaande vorderingen die te laat worden betaald?

Michiel Dietz: “De drie belangrijkste financiële gevolgen van het hebben van openstaande vorderingen die gemiddeld 17 dagen te laat worden betaald zijn:

  • Verminderde kasstroom: Dit kan leiden tot liquiditeitsproblemen, waardoor bedrijven mogelijk extra krediet moeten opnemen tegen hogere kosten.
  • Verlies aan rente-inkomsten: Geld dat vastzit in openstaande vorderingen genereert geen rente-inkomsten die anders verkregen zouden kunnen worden als het geld beschikbaar was voor investeringen.
  • Verhoogde kosten voor debiteurenbeheer: Bedrijven moeten meer middelen inzetten om achterstallige betalingen na te jagen, wat leidt tot hogere operationele kosten.”

6. FM.nl: Hoeveel tijd en middelen besteedt een organisatie gemiddeld aan het najagen van late betalingen?

Michiel Dietz: “Organisaties besteden aanzienlijke tijd en middelen aan het najagen van late betalingen. Dit varieert echter sterk afhankelijk van de sector en de grootte van het bedrijf. Kleine bedrijven en éénmanszaken kunnen meer dan 10 – 20% van hun tijd besteden aan het beheren van openstaande vorderingen, terwijl grotere organisaties vaak gespecialiseerde teams of externe partners inzetten om dit proces te stroomlijnen. Volgens het European Payment Report Gemiddeld wordt er elke week 10 uur besteed aan de opvolging van onbetaalde facturen, dit is stabiel sinds 2023 en komt overeen met 65 dagen per jaar die bedrijven moeten besteden aan het najagen van late betalingen.”

7. FM.nl: Hoe kunnen bedrijven facturatieprocessen verbeteren om de betalingstermijnen van klanten te verkorten?

Michiel Dietz: “Bedrijven kunnen hun facturatieprocessen aanzienlijk verbeteren en de betalingstermijnen van klanten verkorten door enkele strategische maatregelen te nemen, ondersteund door technologieën zoals die van Inio en Ophelos. De drie belangrijkste maatregelen zijn:

    • Vastleggen van duidelijke en transparante betalingsvoorwaarden: Het is essentieel dat klanten precies weten wanneer en hoe ze moeten betalen. Duidelijke communicatie van deze voorwaarden helpt verwarring te voorkomen en bevordert tijdige betalingen.
    • Maak van het facturatieproces een optimale (digitale) financiële klantenreis door integratie van geavanceerde automatisering voor facturatie en betalingsherinneringen: door gebruik te maken van platforms zoals Ophelos en Inio kunnen bedrijven hun facturatieproces stroomlijnen, wat niet alleen de kans op fouten vermindert, maar ook het gehele proces versnelt.
    • Stimuleren van betalingen door het gebruik van snelle en veilige elektronische betalingsmethoden, en flexibele betalingsopties ondersteund door tools verkort de verwerkingstijd en vermindert de kans op vertragingen.

Wat bedrijven absoluut moeten vermijden, is het gebruik van complexe of verwarrende facturen. Deze kunnen leiden tot frustratie bij klanten en onnodige vertragingen in het betalingsproces. Het is belangrijk om facturen eenvoudig en begrijpelijk te houden om snelle betaling te bevorderen.”

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Gerelateerde artikelen