De snelst groeiende techbedrijven van het moment
Meerdere techbedrijven konden zelfs spreken van een recordjaar, en in 2021 ziet het ernaar uit dat die trend zal blijven duren. Niet alleen dergelijke bedrijven hebben winst kunnen halen, maar ook mensen die erin hadden belegd.
Hoe kan jij ook profiteren van het succes van deze bedrijven? Simpel, door er ook in te investeren! Koop wat aandelen van goede bedrijven en je zal in hun winst delen, zowel door eventuele dividenden als door toename in de waarde van je aandelen.
Het voorbije jaar was er een duidelijke groei te zien in het aantal mensen dat zich op de beleggingsmarkt stortte, niet in het minst door de historisch lage rente op spaarboekjes en het succes van allerlei beleggingsvormen. Beleggen is immers over het algemeen altijd een goede optie en steeds meer mensen beginnen zich op deze markt te begeven, of het nu gaat om aandelen van techbedrijven, vastgoed, goud, of zelfs alternatieve opties zoals Bitcoin of forex trading.
In dit artikel bekijken we de snelst groeiende techbedrijven, zodat je een idee hebt wat er speelt op de markt en waar je bijvoorbeeld in kan investeren.
De snelst groeiende techbedrijven
Zoom
Ongetwijfeld ken je Zoom wel, want dit techbedrijf is alomtegenwoordig in tijden van telewerk en videovergaderingen. Met de gratis software van Zoom kunnen tot 100 deelnemers maximaal 40 minuten lang tegelijk videochatten. Er is ook een betaalde optie, waarbij je tot 1000 mensen in een gesprek van tot 30 uur kan halen.
Zeggen dat Zoom een goed jaar heeft gekend in 2020 is een understatement van jewelste, want het bedrijf heeft maar liefst $2,65 miljard winst gemaakt, meer dan dertig keer (+326%) de winst van het jaar daarvoor.
Voor 2021 voorspellen ze “slechts” een winst van iets meer dan $3,76 miljard, een bescheiden toename van 40%.
De prijs van een aandeel van Zoom is met 191% gestegen, dus had je in dit bedrijf geïnvesteerd, kon je zelf ook zeer mooie winst incasseren.
Dit is allemaal niet zo verbazingwekkend, want het bedrijf heeft bekendgemaakt dat het aantal klanten met 10 of meer medewerkers is gestegen naar bijna een half miljoen, een toename van 470%. Telewerk is nu eenmaal niet langer optioneel, het is een must.
Etsy
Etsy is een Amerikaanse e-commercewinkel die zich vooral richt op handgemaakte producten en allerlei vintage artikelen en knutselspullen. Kan je raden voor welk product er in 2020 nogal drastisch toegenomen vraag was, en waarbij er veel maatwerk mogelijk is?
Juist, mondmaskers/kapjes!
De verplichting in de meeste landen om een mondmasker te dragen in het openbaar heeft Etsy geen windeieren gelegd, en in het tweede kwartaal van 2020 hebben ze er €346 miljoen aan verdiend.
Etsy heeft het slim gespeeld, want ze hebben derde partijen sterk aangemoedigd om hun maatwerkmaskers te verkopen voor hen.
En toen er duidelijk meer verkeer kwam naar hun e-commerce app, hebben ze volop nieuwe producten toegevoegd om klanten meer gelegenheid te geven om geld uit te geven. En die strategie heeft duidelijk gewerkt, want tegen eind 2020 zagen ze een toename van 129% in hun omzet, met slechts 4% van de mondmaskers.
Peloton
Wat gebeurt er als plots alle sportzalen sluiten en een groot deel van de bevolking verplicht van thuis uit moet werken? Mensen hebben nog steeds nood aan fysieke ontspanning en intense lichaamsbeweging, dus bedrijven die machines en ander fitnessmateriaal voor thuis verkopen kunnen mooie zaakjes doen.
Zo ook het geval bij Peloton, aanbieder van staanfietsen, loopbanden, enzovoort. Volgens hun data zijn er in kwartaal 4 van 2020 viermaal meer trainingen met hun materiaal geregistreerd dan het jaar daarvoor.
Dat vertaalt zich ook in winst, met meer dan 139% meer omzet, tot een mooie $2,95 miljard.
Ook voor beleggers was dit een profijtig jaar, want de aandelen van Peloton zijn met 305% in waarde gestegen.
DoorDash
Als er één bedrijf op deze lijst is dat echt voordeel kon halen uit de gebeurtenissen van vorig jaar, is het wel DoorDash.
Dit is een bedrijf dat zich vooral richt op het afleveren van voedsel bij mensen thuis, en in vorige jaren gingen de zaken niet schitterend. In 2019 kende het bedrijf een verlies van $616 miljoen op $885 miljoen omzet, waarmee ze verlies leden op een gemiddelde bestelling.
Natuurlijk is dat volledig omgeslagen in 2020 toen veel restaurants plots moesten sluiten en die genoopt waren om hun etenswaren op een andere manier bij klanten te brengen.
Mensen bestelden hun eten steeds vaker via hun smartphone, en bedrijven zoals DoorDash waren hier reeds volledig op ingesteld. Resultaat? $2,89 miljard omzet, een toename van 226%, met in 2021 een voorspelde toename van nog eens 22 tot 34%.
Zal dit blijven duren eens restaurants terug open mogen? Wellicht zal de sterke toename verminderen, maar mensen zijn nu gewoon aan het gemak van eten bij hun huis te laten afleveren, dus het lijkt erop dat bedrijven zoals DoorDash profijtig zullen blijven.
Square
Square is een Amerikaans bedrijf dat financiële diensten en digitale betalingen aanbiedt. Het bedrijf bestaat ondertussen al meer dan 12 jaar en is mede opgericht door Jack Dorsey. Je kent die wellicht nog van andere succesvolle techbedrijven zoals Twitter.
Square is een vreemde eend in de bijt in deze lijst, want in tegenstelling tot de andere bedrijven komt de grote winst van Square in 2020 niet alleen uit groei. Bijna de helft ervan is te danken aan bitcoin.
Het bedrijf heeft immers een Cash App, waarmee klanten geld digitaal kunnen versturen én investeren. Sinds 2018 kan je hiermee ook in bitcoin betalen, en als je dat combineert met de gigantische winst die de cryptomunt in 2020 heeft gekend (een slordige vertwintigvoudiging van zijn waarde), kan je zien waarom Square zoveel winst had.
In 2020 was de omzet van bitcoin voor Square naar $4,75 miljard gestegen, van een “kleine” $516 miljoen het jaar ervoor.
Als we geen rekening houden met bitcoin, is de omzet van Square slechts met 17% gestegen, wat natuurlijk nog steeds een mooi resultaat is, maar niet zo spectaculair als de andere bedrijven die we hier hebben besproken.
Omdat de winst van Square zo nauw vasthangt aan hoe bitcoin het doet, een cryptomunt die gekend staat voor zijn volatiliteit, is het koffiedik kijken hoe het bedrijf het de komende jaren zal doen.