De snelle opkomst van de Chinese munteenheid: zowel een zegen als een zorg

Er is veel aandacht voor de snelle opkomst van de renminbi (RMB, de Chinese munteenheid), omdat gebruik hiervan bedrijven veel voordelen kan bieden.

Allen & Overy heeft samen met de Economist Intelligence Unit onderzocht hoe multinationals de RMB inzetten. Hieruit blijkt dat veel bedrijven de RMB omarmen, maar ook moeite hebben om het tempo van de groei bij te houden.
RMB in top 5 populairste munteenheden
De RMB is sinds januari de op vier na populairste betaalmunt in waarde ter wereld (met alleen de dollar, de euro, het pond en de yen boven zich); vier jaar geleden stond de munt nog op nummer 20. De belangrijkste feiten en cijfers op een rij:
– Alleen al het afgelopen jaar is het aantal betalingen in RMB met 102% gestegen.
– 90% van de bedrijven die zijn gevestigd in de VS, Europa of Azië en geen hoofdkantoor hebben in China geeft aan dat de RMB belangrijk tot zeer belangrijk is voor hun bedrijfsvoering.
– 62% van de bedrijven gebruikt de RMB momenteel bij internationale transacties; zij verwachten dat de omvang van die transacties minstens zal verdubbelen in de komende vijf jaar.
 
Charles Honée, partner Corporate bij Allen & Overy: “De aantrekkingskracht van de RMB is groot. Bedrijven die internationaal zaken doen kunnen veel voordeel halen door de RMB te gebruiken bij transacties – ook als zij niet actief zijn in China zelf. Ze kunnen hun transactie- en financieringskosten verlagen, transacties sneller afronden en ze krijgen toegang tot potentiële nieuwe business, leveranciers en afnemers. Desondanks zijn er nog belangrijke barrières om de munt daadwerkelijk te gaan gebruiken, waarbij met name het gebrek aan kennis en begrip binnen de eigen organisatie wordt genoemd.”
 
Belemmeringen
Toch zijn er ook belemmeringen om de munt daadwerkelijk te gaan gebruiken: op de eerste plaats staat gebrek aan kennis in de eigen organisatie (77%), op de voet gevolgd door vertraging in de uitrol van het China International Payments System (CHIPS; 74%). De derde belemmering is gebrek aan algemene RMB-liquiditeit (65%). Dit laatste is ook een punt van zorg bij de beoordeling van risico’s.
Ondanks deze uitdagingen gebruiken multinationals de RMB waar het maar kan. Meer dan 50% gebruikt de RMB voor betalingen buiten China, zoals Singapore (74%), Zuid-Korea (59%), de eurozone (58%), het Verenigd Koninkrijk (57%) en Noord-Amerika (54%). Katinka Middelkoop, partner Corporate bij Allen & Overy: “Deze cijfers laten zien op welke schaal de RMB al wordt gebruikt voor de internationale handel. Het beste voorbeeld is misschien wel dat RMB nu al de op een na meest gebruikte munteenheid is door de Duitse bedrijven Volkswagen en Daimler en de Amerikaanse Ford en General Motors.”
Chinastrategie
De internationalisering en de convertibiliteit van de RMB hebben al aanzienlijke invloed gehad op de Chinastrategie van bedrijven: 85% van de multinationals geeft aan dat zij vanwege de lagere financieringskosten meer hebben geïnvesteerd in uitbreidingsplannen in China. Ook heeft 71% van de onderzochte bedrijven de internationale leveranciersnetwerken geherstructureerd, en 68% de regionale leveranciersnetwerken.. Een verdere liberalisering zou er volgens 64% van de ondervraagden toe kunnen leiden dat bedrijven hun regionale liquiditeitsbeheer verplaatsen naar China en daarmee meer macht afstaan aan beleidsmakers in China.
 
Bron: Allen & Overy

Gerelateerde artikelen