De snelle ontwikkelingen rondom ICT veranderen accountantskantoren definitief.

De snelle ontwikkelingen rondom ICT veranderen accountantskantoren definitief. Digitalisering neemt de overhand en dat heeft een groot effect op het gehele accountantsberoep. E-facturering, apps en dan de afzender valideren door middel van selfiechecks.

Het kan en gebeurt al wereldwijd. Wat zijn de grootste trends op het gebied van communicatie tussen accountant en klant? Met die vraag zijn 50 softwarebedrijven in de accountancybranche geïnterviewd – de ondernemers achter de accountants – tijdens de Accountancy Software & Tooling Expo in Amersfoort. Een conclusie is duidelijk: in deze branche maakt fysieke communicatie definitief plaats voor digitalisering.
 
Accountants overbodig?
Wordt het beroep van een accountant dan overbodig? Nee, natuurlijk niet. Wie slim gebruikmaakt van deze digitalisering, heeft minder ambachtelijk handwerk en face-to-face afspraken met de klant. Hierdoor is er meer tijd om de klant gericht te adviseren en adequaat te ondersteunen bij debiteurenbeheer en andere financiële zaken. Uitgangspunt is om mens en machine te combineren.
 
Wees niet zo traditioneel
Eind 2013 is een rapport verschenen uit Oxford (Engeland), waarin is onderzocht welke beroepen het meest vatbaar zijn voor automatisering. De Engelse onderzoekers hebben vastgesteld dat binnen nu en tien jaar alle administratieve, fiscale en auditberoepen volledig geautomatiseerd worden. Deze stelling is ook van toepassing op accountants.
 
Traditioneel blijven werken is daarom al lang geen optie meer. De accountants van nu moeten meegaan met de innovaties en trends binnen hun branche en zijn daarbij de vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer. Maar blijven zij hun klanten dan nog wel zien?
 
Volg de rode draad
Van de 50 ondervraagde softwareleveranciers meenden meer dan 90% dat fysieke communicatie afneemt en online portals gaan domineren. “Wij verwachten dat er steeds minder fysieke communicatie zal zijn met de klant. Alles gaat via een online omgeving, een portal. Daarin kun je gemakkelijk inloggen en zien hoe je er financieel voorstaat”, verklaart Robert Mijnsbergen, directeur van Cash Software. Rick Ariese van Afas Software is het hiermee eens en voegt toe: “Door middel van zo’n portal kan de accountant sneller met de klant communiceren en sta je dichterbij zijn of haar wensen.”
 
Robert Kieboom van Digidentity, leverancier van elektronische identiteiten waaronder de welbekende DigiD, beaamt dit: “Digitalisering is de rode draad in de accountantsbranche. Ik denk dat 80 tot 90% van de communicatie in de toekomst via online chats zal gaan. Digitaal zakendoen is de toekomst en dat gaat dan via een zakelijk DigiD”, vertelt Kieboom. “We hoeven de klant dan nog maar één keer te zien om hem/haar te valideren. In Engeland gaat dat nu al via een zogenaamde selfiecheck.”
 
Traditionele markt loslaten
Volgens 60% van de geïnterviewden, waaronder Ron de Langen, sales manager van Qics, heeft die fysieke verschuiving een financiële oorzaak. “Klantencontact kost veel tijd en geld en je kunt niet blijven vasthouden aan de traditionele markt. Deze verandert constant en je moet wel meeveranderen. Dat doe je met gerichte IT-oplossingen en minder fysiek contact.”
 
Muis Software hoort bij de 80% van de softwareondernemers die daarnaast gelooft in de importantie van het gebruiken van video, om op deze manier de vaak droge stof beeldend uit te leggen. Rob Tolstra, directeur van e-facturatiebedrijf go2ubl, vermoedt dat er veel meer mobiele applicaties zullen komen om financiële zaken te regelen.

Gerelateerde artikelen