De Perslijst gaat digitaal.

De Perslijst biedt vanaf heden haar up-to-date persbestand aan via de vernieuwde website, www.deperslijst.com. Als enige in Nederland heeft De Perslijst haar site zo aangepast dat leden de mogelijkheid hebben om iedere maand de nieuwe versie van de persdatabase te downloaden. Door het medialandschap continu te monitoren kan De Perslijst iedere maand een nieuwe volledig geüpdate persdatabase aanbieden. Een database staat of valt met de nauwkeurigheid van de gegevens. Door continu het medialandschap nauwlettend in de gaten te houden, door zelf actief controles uit te oefenen en overeenkomsten met derden te sluiten beschikt De Perslijst over een volledig en up-to-date persbestand. Door dit continue proces is het mogelijk om iedere maand een nieuw persbestand aan te bieden. "Met name voor een PR-kantoor of communicatieafdeling is het van belang dat men beschikt over goed persbestand," aldus Peter van Kessel, General Manager van De Perslijst. "Niets is vervelender dan persberichten die terugkomen omdat de adresgegevens niet kloppen. Voor onze klanten kost het veel tijd en moeite om dit aan te passen."

Journalisten en freelancers kunnen zich via de website aanmelden. Het grote voordeel hiervan is dat zij in de toekomst alleen persberichten ontvangen die voor hen interessant zijn. Voordat de journalistieke gegevens opgenomen worden in de database worden deze eerst gecontroleerd. “Nog steeds ontvangen journalisten veel persberichten waar ze niets mee kunnen, een autojournalist heeft bijvoorbeeld niets aan een persbericht dat over de gezondheidszorg gaat. Wij voorkomen dit door de specialiteit van de journalist te vermelden. Wanneer de journalist aangeeft alleen interesse te hebben in de autobranche ontvangt hij ook alleen berichten hierover. Journalisten kunnen ook aangeven op welke wijze ze het persbericht wensen te ontvangen. “Vaak zijn journalisten voorzichtig in het verstrekken van hun e-mailadres omdat ze bang zijn dat ze grote bestanden opgestuurd krijgen die het mailprogramma laten vastlopen. Leden kunnen bij het versturen van een persbericht kiezen tussen de reguliere post, de fax of het e-mailadres. Wanneer een journalist aangeeft geen persberichten per e-mail te willen ontvangen laten we die gegevens ook uit onze database.”

Het voordeel voor de klanten van De Perslijst is dat ze kunnen selecteren uit ruim 55 verschillende onderwerpen. Van Kessel: “Als onze klant selecteert op mode, krijgt hij niet alleen de moderedactrice van Textilia, maar ook de modejournalist van De Telegraaf. Door de rubricering van de database weten wij wie er bij De Telegraaf over mode schrijft en kunnen dus het bericht direct aan de betreffende journalist sturen. Op deze manier wordt de kans dat het bericht op de verkeerde plek terecht komt erg klein.” De Perslijst wordt geleverd in Microsoft Excel waarin de database er overzichtelijk uitziet en van waaruit men makkelijk selecties kan maken. Met één druk op de knop selecteer je alle journalisten die je nodig hebt. Van Kessel: “We hebben gekozen voor Excel omdat bijna ieder bedrijf dit programma in huis heeft. Op deze manier maken we het product zo toegankelijk mogelijk voor onze klanten.” De Perslijst levert een up-to-date persdatabase met daarin alle contactgegevens (post- en e-mailadressen & telefoon- en faxnummers) van ruim 2.750 journalisten die werkzaam zijn in Nederland. De Perslijst beschikt over meer dan negenhonderd media (dagbladen, vakbladen, e-zines, radio- & t.v. omroepen) verdeelt over ruim 55 interessegebieden. De grootte kracht van De Perslijst is dat de journalisten eenvoudig te selecteren zijn op bijna zestig verschillende interessegebieden. Met een druk op de knop zijn bijvoorbeeld alle financiële journalisten in Nederland geselecteerd. Voor meer informatie zie ook: www.deperslijst.com.