De ongemakkelijke waarheid rond AI en ‘de pauze’
Terwijl in mijn niet-corporate online wereld van de online gig economie met online platforms voor en door ondernemers het gebruik van A.I. waaronder met Chat-GTP apps doordendert en dat nieuwe inkomstenbronnen voor miljoenen online ondernemers betekent waaronder voor mijzelf, wordt er in de oude-normaal economie door ‘prominenten’ en ‘onderzoekers’ voorgesteld dat ‘we’ een pauze in zouden moeten inlassen in de ontwikkeling van AI.
De ontwikkeling van AI is echter onstuitbaar en een pauze is niet realiseerbaar. Er moet zeker aandacht zijn voor de keerzijde van de snelle ontwikkeling, bijvoorbeeld door AI in te zetten voor het bestrijden van (cyber)criminaliteit en detecteren van fake nieuws. Maar er moet zeker niet de indruk gewekt worden dat ondernemers en werknemers een pauze van de AI-ontwikkeling kunnen nemen. De impact van AI op de toekomst van werk is namelijk enorm, inclusief op de finance industrie, financiële functie en de verschillende rollen en skills.
Die noodzaak van het snel en vooral op tijd aanleren van relevante AI vaardigheden geldt voor iedereen, zoals deze cijfers m.b.t. impact van AI op de arbeidsmarkt laten zien:
1) Baanverlies: AI en automatisering zal wereldwijd naar verwachting ongeveer 85 miljoen banen kosten tegen 2025 (World Economic Forum, 2020).
2️) Banencreatie: AI en automatisering zal 97 miljoen nieuwe banen creëren tegen 2025, wat resulteert in een netto winst van twaalf miljoen banen (World Economic Forum, 2020).
3) Upskilling, reskilling & right-skilling van AI vaardigheden: 50 procent van alle managers en werknemers zullen tegen 2025 herscholing nodig hebben, aangezien de adoptie van A.I. de vraag naar nieuwe vaardigheden vergroot (McKinsey, 2020).
Deze cijfers kloppen trouwens niet. Ze zijn te optimistisch. Waarom niet? Omdat het als ik om me heen kijk sinds 2020 om veel meer beroepen en werk gaat en bijvoorbeeld ook het werk van zzp’ers, startups, scale-ups en MKB-bedrijven raakt.
De keuze is simpel: of je blijft praten en discussiëren terwijl de A.I.-treinen doordenderen of je dat nu leuk vindt of niet en je wordt disrupt. En dan overleef je de AI revolutie niet en ga je belly-up.
Of je grijpt de kansen en transformeert je corporate, adviesbureau, universiteit, ministerie of andere dinosauriër-organisatie snel met behulp van AI. En je bevordert een cultuur van relevant leven lang leren, van continu leren en van echte innovatie door je hele organisatie heen. En snel.
Door Tony de Bree. Hij is auteur van ‘Groeien zonder te groeien. Succesvol ondernemen in de betekeniseconomie‘, ‘Overlevingsstrategie voor startups‘ en ‘De scale-up blueprint’. Sinds 1997 spot hij succesvol bedrijven als Amazon, Bol, ASML, IKEA en PayPal. Hij is ICT-lid in RvC’s en werkte bij ABN AMRO, als Dragon bij corporate venturing en als global splitsingsmanager KYC.