De glazen bol van real-time data

Hoe spring je als organisatie razendsnel in op trends? Heel simpel. Door betrouwbare, realtime informatie te verstrekken op momenten waarop je medewerkers het nodig hebben.

Alleen met een continu overzicht van de cijfers kun je soepel bijsturen en de concurrentie voor zijn. Maar hoe realiseer je die realtime snelheid? En zijn bedrijven doordrongen van het belang ervan?

Verrassingen voor zijn

Veel salesmedewerkers snappen al hoe praktisch het is om altijd inzicht in je resultaten te hebben. En om niet af te hoeven wachten tot de balans aan het eind van de maand wordt opgemaakt. Vragen over winstgevendheid en succes komen niet opeens tegen de laatste week van de maand opborrelen. Zeker salesmanagers vragen zich continu af of ze winst of verlies op hun klanten maken. En of bijsturing nodig is om te voorkomen dat de klant afhaakt. Stel dat je een orderinleg hebt. Die wordt meestal ’s avonds pas verwerkt en de volgende dag bijgeschreven in het rapport van sales. Niet zo handig als een salesmedewerker om vijf uur ’s middags nog een overleg had en dus niet van die data op de hoogte was. Een oproepbaar, realtime overzicht van de cijfers helpt om verrassingen voor te zijn. 

Patronen ontdekken

Cloud-oplossingen zijn daar bij uitstek voor geschikt. Ze zijn zodanig ingericht dat alle gegevens die je invoert, direct in een rapport beschikbaar zijn. Dat doet ook wonderen voor de voorspellende gaven van je organisatie. Als je van elk willekeurig moment weet hoe zaken ervoor staan, kun je steeds makkelijker patronen en gelijkmatigheden ontdekken. En dat betekent dat je steeds beter in kunt spelen op toekomstige ontwikkelingen. Dat is misschien wel de grootste winst: dat je het schip snel bij kunt sturen. Dat je bijvoorbeeld aan ziet komen dat de klant minder koopt en daarom besluit om een grootscheepse advertentie of actie uit te rollen om hem terug aan boord te trekken. Of dat je ziet dat standaard processen bij een bepaalde klant niet werken en dat je vervolgens heel snel aanpassingen kunt doorvoeren om die klant aan je te binden. 

Nieuwe businessmodellen

Maar de voordelen van realtime informatie gaan verder dan het schip bijsturen. Je krijgt ook de kans om mee te denken over een nieuwe koers. Ga maar na. Organisaties hebben grote hoeveelheden data. Met realtime analyse mogelijkheden herken je patronen, leg je kansen en risico’s bloot en kun je voorspellingen doen over de toekomst van je organisatie. Dát zijn de bouwstenen als je nieuwe businessmodellen wilt ontwerpen. Op deze manier kunnen voorspellingen op basis van Big Data tot radicale koerswijzigingen en verbeteringen in je organisatie leiden. Je stuurt dus niet alleen bij, je weet vooraf wat de impact van je koerswijziging is. Zo verzeker je jezelf ervan dat je als organisatie altijd voorop loopt. 

IT als businesspartner

Alhoewel IT meestal niet meteen staat te trappelen bij het idee van een cloud-oplossing, zijn er ook voor hen grote voordelen te behalen. De focus van IT afdelingen richt zich meestal op het in de lucht houden van de ondersteunende systemen en applicaties . Maar wat als ze zich niet meer bezig hoeven te houden met complexe en tijdrovende upgrades? Omdat de cloud-beheerder dat al doet? Dan krijgen ze de kans om zich te ontwikkelen als volwaardige businesspartner van de organisatie, net als de financiële afdeling dat al eerder deed. Op die manier kan IT de organisatie helpen om bedrijfsprocessen te verbeteren en de concurrentiepositie te verhogen. De rasechte techneut die netwerken aan elkaar koppelt en geheugenkaarten in computers stopt zal uiteindelijk verdwijnen. Maar in zijn plaats heb je een ondersteunende, adviserende IT-afdeling, die businessdoelen naadloos laat aansluiten op de kansen van de cloud. 

Drie voordelen van de cloud!
1. Je rapporteert niet meer achteraf, maar ondersteunt de business proactief met real-time inzichten van finance
2. Je levert accurate voorspellingen op basis van predictive analytics
3. Je analyseert nieuwe businessmodellen en de effecten van deze modellen