De (financiële) meerwaarde van digital
Door de lockdown zijn alle niet-essentiële winkels in ieder geval gesloten tot en met 19 januari 2021. Er zijn in Q3 2020 maar liefst 23 procent meer online aankopen gedaan in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Ook blijkt dat er 760.000 online shoppers bij zijn gekomen.
In het huidige tijdperk besteden we dus veel meer tijd online als twaalf jaar geleden. Doordat we onbeperkt toegang hebben tot online informatie is de manier waarop we aankopen doen erg veranderd. Uiteraard zorgt de coronacrisis voor een versnelde toename. Hierdoor zijn traditionele marketingmethoden niet meer voldoende en groeit de meerwaarde van digital aanzienlijk.
Voordelen van digital marketing
Mensen spenderen veel meer tijd online. Het is daarom logisch om mee te gaan in deze ontwikkeling. Je wilt immers op de plek zijn waar de consument zich bevindt. Bovendien zitten er veel voordelen aan digital marketing ten opzichte van traditionele marketing. Hieronder noemen we kort drie voordelen die online marketing met zich meebrengt. Uiteraard zijn er nog veel meer voordelen van digital marketing, maar hieronder noemen we de drie belangrijkste.
1. Gemakkelijk meetbaar
Digitale technologieën geven vaak data af waardoor je uiteindelijk veel beter kan inspelen op de aanwezige behoefte. Voorbeelden van data die achterhaald kan worden zijn het aantal vertoningen van een pagina, kliks in een mail, aantal conversies en het aantal bestellingen van een product.
2. Kosten inzichtelijk
Met digital marketing kun je met minder geld een groter publiek bereiken dan bij traditionele marketing. Al hangt dit natuurlijk ook af van de gecreëerde content en het gekozen kanaal. Ook kun je een budget instellen in Google Ads waardoor je precies weet wat ongeveer de kosten zullen zijn iedere maand.
3. Targeting & segmentatie
Door middel van targeting en segmentatie communiceer je met digital marketing gerichter. Stem de boodschap die je wilt overbrengen af op de verschillende gegevens zoals bezoekers van je website, mensen met een specifieke interesse of mensen met bepaalde eigenschap zoals leeftijd of opleidingsniveau. Dit sluit dus helemaal aan bij de trend van personalisatie.
Waarom online beginnen?
De coronacrisis laat zien hoe belangrijk e-commerce eigenlijk is. Zo steeg de online omzet van Nike explosief. De omzet in het tweede kwartaal van 2020 verdubbelde ten opzichte van het kwartaal ervoor. De toename in de totale e-commerce bleek zelfs zo groot dat het klassieke postale netwerk dit niet aan kon. Daardoor zie je veel Belgische webshops het Nederlandse transport overnemen. Maar denk ook aan bedrijven die hun eigen bezorg netwerk creëren zoals Blokker Express. Mensen hebben massaal het gemak van e-commerce ontdekt en zullen dus ook online blijven shoppen.
Nu weet je wat de voordelen zijn van digital marketing en waarom het slim is om hiermee aan de slag te gaan. Bovendien is het beschikbaar voor iedereen, van kleine spelers tot de grote jongens.
Begin met online marketing!
Nu het duidelijk is welke meerwaarde digital met zich meebrengt wil je natuurlijk direct aan de slag. Maar wellicht ontbreekt de kennis of is er niet voldoende mankracht. Daarom kan het slim zijn om jouw stap naar digital uit te besteden. Hiervoor kan je een online marketing bureau inschakelen die alle kennis en specialisme in huis heeft. Nu denk je vast aan een stoffig zakelijk bureau, dat wil je toch helemaal niet? Je hebt een echt online marketing bureau nodig dat gek is van het online effect!