De businesscase van de lerende organisatie
Het duurzaam organiseren van leren in de organisatie is de beste investering die een leider kan plegen. Niets zo effectief als een organisatie met optimaal leer- en verandervermogen. Maar hoe krijg je meer leervermogen in een organisatie?
Organisatie-ontwikkelaar Cees Hoogendijk houdt zich al heel lang bezig met de lerende organisatie. ‘Hoe leren mensen in organisaties?’ vindt hij een fascinerende vraag. Is het toeval wanneer mensen leren, of kun je dat proces bespoedigen? Volgens Hoogendijk kan dat wel degelijk, maar is het daarvoor wel cruciaal dat je een constructie in de organisatie hebt. Die constructie is wat hij noemt de ‘huisacademie’.
Een huisacademie is een flinke upgrade van de afdeling opleidingen. Volgens Hoogendijk gaan veel opleidingsafdelingen nog altijd uit van het principe ‘u vraagt, wij draaien.’ Zij moeten de slag maken naar meer aanbodgestuurd: Wat hebben medewerkers nodig om de strategie te realiseren? De meer volwassen huisacademies nemen de hele organisatie mee. In de ultieme lerende organisatie is iedereen eigenaar geworden van het leerproces, maar slechts weinigen zijn zo ver.
Om tot de bepaling van de beste leerdoelen te komen zal de opleidingsadviseur de organisatie in moeten gaan, en de koppeling met de strategie moeten leggen. Hoogendijk: “Dat doet hij of zij door vragen te stellen. Niet door te vragen wat voor opleiding de medewerkers graag zouden willen. De meeste medewerkers hebben daar niet over nagedacht. Maar een goede eerste vraag is: ‘wat heb je nodig om je werk beter te doen?’ Wanneer verschillende collega’s tegen dezelfde issues aanlopen, kun je een groep vormen en daar een maatwerktraining voor ontwikkelen. De opleidingsadviseur / hoofd huisacademie zal voortdurend de organisatie in moeten en de verbinding moeten maken met alle medewerkers en de directie in klankbordsessies en een-op-eengesprekken. Praten, praten, praten. Dat is de belangrijkste succesfactor.”
_________________________________________________________________________________________________
Ontmoet de top in Controlling op donderdag 21 april 2016 tijdens het Jaarcongres Controlling in Spant! te Bussum. Laat u inspireren door best practices en casepresentaties over ‘De lerende controller: Controlling als kennisontsluiter’. U bent ook getuige van de uitreiking van de Controller of the Year Awards 2016. Nieuwsgierig naar het programma? Direct aanmelden? Ga nu naar JaarcongresControlling.nl.
_________________________________________________________________________________________________
De businesscase voor een huisacademie is erg positief, betoogt Hoogendijk. “Veel organisaties willen trainingen scherp inkopen. Maar op de leereffecten wordt vaak te weinig gelet. Soms wordt dit bijgehouden in een Learning Management Systeem, maar het rendement halen veel organisaties met een traditionele afdeling opleidingen er niet uit. Daarvoor zullen bedrijven de verbinding moeten maken (zie hierboven) en beseffen dat wanneer je een goede training hebt ontwikkeld – die medewerkers echt helpt zichzelf te ontwikkelen en hun werk beter te doen – dan kun je daar jarenlang profijt van hebben. Dat moet je niet bekijken als out-of-pocket kosten.”
De huisacademie is de grootste concurrent voor externe aanbieders van opleidingen, aldus Hoogendijk. Meerjarige maatwerkopleidingen waarmee alle medewerkers bediend worden zijn per definitie meer rendabel dan alle medewerkers op cursus sturen en maar zien of ze er wat van leren. Intern wordt de huisacademie vaak niet direct verwelkomd. HR ziet werk afgenomen worden, en de afdeling financiën constateert dat ze claim leggen op het opleidingsbudget. Maar wanneer blijkt hoe waardevol het is, wordt het concept omarmd.
Tijdens het Jaarcongres Controlling 2016 op 21 april, dat dit jaar in het teken staat van het thema leren, zal Hoogendijk dieper ingaan op het bouwen van de businesscase en de KPI’s die organisaties hiervoor kunnen inzetten.