De ambitie van Mark Mollen: In 3 sprongen naar de CFO-functie
Al tijdens zijn studie besloot Mark Mollen, Corporate Business Controller bij TMC Group, dat hij carrière wilde maken als finance professional. Zijn ultieme ambitie is CFO worden van een middelgrote onderneming. Dit wil hij doen in drie stappen, waarvan hij er inmiddels twee heeft afgelegd
Stap 1 – Accountancy
Zoals veel financials, begon Mark Mollen in de accountancy. Van 2004 tot 2009 werkte hij bij Deloitte als accountant en teamleider audit. ‘De perfecte leerschool’, aldus Mollen. ‘Je kunt bij veel verschillende soorten bedrijven een kijkje in de keuken nemen, en werken als teamleider is ook goed voor het ontwikkelen van soft skills, want je stuurt teams aan en trekt nauw op met je klanten. Om het optimale uit zo’n periode in de accountancy te halen moet je vooral investeren in jezelf. Zorgen dat je de theorie beheerst en die direct kan toepassen in de praktijk. Je werk goed doen, veel uren maken, jezelf onderscheiden en zorgen dat je daarmee opvalt.’
In deze periode studeerde hij ook voor zijn master aan Nyenrode en stippelde hij tegelijkertijd zijn carrièrepad uit. Dit pad bestaat uit drie stappen: eerst vijf jaar in de accountancy, dan twee keer vijf jaar in het bedrijfsleven en dan wil hij CFO zijn. ‘Na vijf jaar in de accountancy gewerkt te hebben, heb ik aangegeven iets anders te willen doen. Ik had veel geleerd en het ging goed, maar zij en ik wisten dat ik geen pure accountant was.’
Stap 2 – Corporate Controller
Via detacheringsbureau Michael Page kwam Mollen bij TMC Group terecht. Het ideale bedrijf om zich verder te ontwikkelen. ‘Ik wilde niet bij een multinational werken, zoals Philips of ASML, omdat je daar toch een wat beperktere scope hebt als controller’, aldus Mollen. ‘Het moest dus een kleiner bedrijf zijn, maar wel een zeer professionele en ambitieuze onderneming zodat ik weer veel kon leren. TMC was perfect omdat je hier als financial het hele speelveld kunt overzien. Het bedrijf was toentertijd beursgenoteerd, dus dat bood me de kans mijn kennis met betrekking tot reporting en compliance te vergroten. Verder moet je zorgen dat je de interessante projecten krijgt. Die moet je vervolgens vastpakken en super goed doen. Last but not least, in mijn zoektocht naar de volgende stap bestudeerde ik jaarverslagen en websites van bedrijven en bij TMC zag ik ambitieuze groeiplannen. Er worden hier regelmatig pizza’s besteld om nog even door te knallen. Dat sprak me zeer aan.’
Stap 3 – Leidinggevende rol
Inmiddels is het 2014 en is Mollen zich aan het oriënteren op zijn volgende stap. Daar gaat hij open en eerlijk de dialoog over aan met Rogier van Beek, de CFO van TMC Group, die inmiddels ook een coach en vriend is geworden. Wat wil hij in ieder geval leren de komende jaren? ‘Bij TMC stuur ik een finance team aan, maar ik wil eindverantwoordelijkheid, bijvoorbeeld als Business Unit Controller. Mijn belangrijkste leerdoel is management en leiderschap. In mijn huidige rol ben ik nog vrij veel operationeel bezig. Ik zou meer willen delegeren en bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Ook wil ik in een MT bijdragen aan strategievorming. En dat zou bij groter bedrijf moeten waar je verschillende bedrijfsonderdelen hebt. TMC is daar te klein voor.’
Toe aan nieuwe uitdaging? |
Bedrijfsambities en de rol van Finance
TMC detacheert zeer hoogopgeleide en schaarse technische specialisten (‘werkondernemers’) op het hoogste platform bij gerenommeerde bedrijven als ASML, Philips, TNO, DAF, NXP, Bosch en VDL. ‘Onze ambitie is bij te dragen aan het succes van onze opdrachtgevers als ondernemende kennispartner. Waar het onze medewerkers betreft is het onze ambitie om technische professionals op een hoger voetstuk te plaatsen. Zij krijgen in Nederland nog niet de waardering die ze verdienen. Wij geloven namelijk dat baanbrekende ideeën bijna altijd door technologie gedreven worden. Dit willen we bereiken door sociale innovatie aan de hand van het bijzondere businessmodel dat we hanteren.’
Bij de finance afdeling komt alle informatie samen. Mollen beschrijft het als een signalerende functie, waarbij je als financial veel analyses doet en verbanden legt, en zo bijdraagt aan het realiseren van de doelstellingen.
Belangrijke KPI’s waar TMC op stuurt zijn omzetmarge, EBITDA, productiviteit, gemiddeld uurtarief en headcount. ‘De verhouding tussen directe mensen (werkondernemers) en indirecte mensen bepalen onze winstgevendheid, dus dat is ook een zeer belangrijk kengetal’, aldus Mollen.
‘Software speelt uiteraard een grote rol in de ondersteuning die finance biedt aan de business. Met strategievorming heeft het niks te maken, maar des te meer met meten of we op koers liggen, en met het op de juiste wijze kunnen rapporteren en presenteren van informatie. Onze belangrijkste informatiestroom is de urenstroom. Daar heb ik onlangs een project voor uitgevoerd, namelijk het ontwikkelen van een tijdschrijfapplicatie waarmee we eerder managementinformatie kunnen genereren. We hebben nu wekelijks inzicht en we hebben de urenregistratie makkelijker gemaakt voor onze werkondernemers. Zij kunnen namelijk nu via een app uren schrijven. Ook hebben we het systeem gekoppeld aan de systemen van onze opdrachtgevers, zodat werkondermers in één keer klaar zijn.’
Een volgend project op software gebied is het ontwikkelen van toekomst georiënteerde rapportages. ‘Via speciale modellen willen we voorspellingen doen over de omzetontwikkeling in toekomstige periodes. Ook gaan we het mogelijk maken om in meer detail te kijken naar hoe omzet tot stand is gekomen. Wat is de bijdrage geweest van de individuele account managers? Daar ligt nog een mooi ICT-project de komende tijd.’
Het pad blijven volgen
Mollen geeft aan niet erg flexibel te zijn wanneer het aankomt op zijn ambitie realiseren. ‘Het pad dat ik heb uitgestippeld verandert niet. Daar blijf ik aan gecommitteerd. Afwijking kunnen zich altijd voordoen in het leven, maar ik blijf bij mijn ambitie. Binnen een periode van vijf jaar CFO worden moet kunnen. Ik heb hier thuis met mijn vrouw ook duidelijke afspraken over. Ik ga van ons tweeën voor de carrière, dus als er deadlines te halen zijn op het werk dan hoef ik dat niet iedere keer uit te leggen.’
Hoe houdt Mollen er zicht op dat hij op de goede weg is? ‘Allereerst moet ik ieder jaar voldoende dingen kunnen opnoemen die ik geleerd heb. Ik wil steeds nieuwe dingen leren: verslaglegging, interne projecten, M&A activiteiten, fiscaliteiten, compliance, et cetera. Als ik een jaar op routine draai word ik erg onrustig. Ik ontwikkel me vooral in de breedte. Om echt de diepte in te gaan kun je mensen aantrekken. Als CFO moet je het allemaal goed kunnen plaatsen, maar hoef je geen specialist te zijn.’
Een tweede indicatie komt uit het voeren van gesprekken met marktpartijen zoals werving- en selectiebureaus. ‘Die weten het beste waar er vraag naar is, en vertellen me dat ik goed op weg ben. Ook mijn recente nominatie voor de Controller of the Year Award is natuurlijk een mooie opsteker geweest.’ Kortom, Mark Mollen treedt de toekomst met vertrouwen tegemoet. Wij spreken hem over vijf jaar weer, wanneer hij zijn ultieme doel ongetwijfeld heeft verwezenlijkt.