De 3 mooiste deals van Jheroen Muste, Senior Vice President M&A Wolters Kluwer

Bij Wolters Kluwer wordt met een combinatie van organische groei en overnames gebouwd aan de portfoliotransformatie die het bedrijf in 2003 ingezet heeft. Wolters Kluwer opereert in markten waar overnames aan de orde van de dag zijn. Volgens Jheroen Muste, Senior Vice President, Mergers & Acquisitions, staat het bedrijf altijd open voormogelijke overnameproposities maar is overnemen geen doel op zich.

De ontwikkelingen op de M&A markt, met name het wat trage herstel, houden ook Muste bezig. “Niet dat wij het type bedrijf zijn dat zich door sentimenten laat leiden, integendeel, maar het is zeker iets dat ik in de gaten houdt. Er werd verwacht dat 2010 een drukker M&A-jaar zou worden maar het herstel van vertrouwen in de markt gaat zeer geleidelijk. De prijsverwachtingen van kopers en verkopers liggen nog steeds te uit elkaar. Ontwikkelingen die zich begin dit jaar voordeden zoals de jasmijnrevolutie, de aardbeving in Japan en de economische situatie rondom Griekenland helpen natuurlijk ook niet. Verkopers denken nu misschien; ik wacht nog even terwijl kopers zich puur op de business richten en eerst afwachten hoe de economie zich gaat ontwikkelen. Dan krijg je dus een markt vol afwachtende partijen: een fase die we hopelijk snel achter ons kunnen laten”

Strategische partijen als Wolters Kluwer kunnen in een overnameproces met meerdere bieders wel weer beter de concurrentie aan met Private Equity investeerders. Muste: “In de hoogtijdagen rond 2007 en 2008 waren de leverageverhoudingen dusdanig hoog, dat Private Equity geregeld prijzen bood waar een strategische bieder moeilijk aan kon tippen. Die situatie is in gunstige zin veranderd, maar er is nog steeds veel investeringsdruk bij Private Equity op het moment. Je ziet dan ook dat goede bedrijven met positieve vooruitzichten daarom in deze tijden toch voor goede prijzen worden verkocht.”

“Private Equity investeerders kunnen van groot nut zijn voor bedrijven, met name daar waar ze waarde kunnen toevoegen aan een bedrijf. Het is een goede ontwikkeling dat leverage niet meer dè onderscheidende factor is binnen Private Equity. Leverage is een nuttig instrument, maar rond 2007 leek het soms het enige element dat de deal maakte; geen langetermijnstrategie. Overnamekandidaten kijken zowel naar Private Equity als naar mogelijke strategische kopers. Als de markt goed functioneert, wordt de deal uiteindelijk gedaan door de koper die de meeste waarde kan toevoegen. In ons geval weet Wolters Kluwer zich veelal goed te onderscheiden op overnamekansen die goed passen binnen de strategie van het concern.”

Bij Wolters Kluwer is het de afgelopen tijd op overnamegebied gestaag doorgegaan. LexisNexis Duitsland werd overgenomen van Reed Elsevier, het in Brussel gevestigde FRSGlobal werd aangekocht en in China kocht Wolters Kluwer het medisch informatieconcern Medicom.

Muste: “Binnen M&A zijn er golfbewegingen en ook bij Wolters Kluwer is het ene jaar drukker dan het andere. Wij worden in ieder geval niet door sentiment gedreven, maar werken planmatig aan de eigen strategie waar geregeld een overname in past. De strategische portfoliotransformatie van Wolters Kluwer kun je de hoofdlijn noemen. Dat betreft de transformatie van klassieke uitgever van professionele informatie naar een mondiaal informatiedienstverlener dat wensen van de klant op alle mogelijke manieren invult: met veel meer een focus op software, databases, en geïntegreerde workflow solutions, naast boeken en tijdschriften. Die transformatie is een permanent proces en eventuele overnames dienen altijd binnen dat grote plan te passen.”

Assets waar Muste met name naar zoekt zijn bedrijven actief rondom ‘automated workflow solutions’. “Bedrijven met een stevige marktpositie in onze kernmarkten, met eigen technologie en domain expertise. Omvang is niet belangrijk, het opbouwen van sterke marktposities is dat wel. De markten waarin wij opereren zijn sterk gefragmenteerd en omdat er op technologisch gebied veel ontwikkelingen zijn, verwacht ik dat die fragmentatie ook zal blijven. Er komen immers ook nog steeds nieuwe spelers bij. Wij hebben aldus geen gebrek aan mogelijke overnamekandidaten.”

Een luxeprobleem dus? Muste: “Een goed aanbod van kwaliteits assets schept ook de noodzaak om heel gedisciplineerd te zijn en constant na te gaan waar de core competenties van Wolters Kluwer liggen en of overname kandidaten een strategische fit met ons bedrijf hebben. Onze mission in life is duidelijk en dat stelt ons in staat om bij overnames heel scherp te kijken welk bedrijf wel, en zeker ook welk bedrijf niet bij ons zou passen binnen ons portfolio. Dat moet ook, het aanbod en de mogelijke richtingen waarin we kunnen gaan zijn immers groot.”

####

Binnen de brede noemer van ‘automated workflow solutions’ zijn er een paar kerngebieden waarbinnen Wolters Kluwer wil uitbreiden. “De wereldwijde tax- en accountingmarkt is een belangrijk groeigebied waar we nu al sterk vertegenwoordigd zijn en waar we graag uitbreiding willen”, aldus Muste.

“Daarnaast zijn het vooral de sectoren financiële dienstverlening en clinical solutions – oplossingen voor medische professionals – waar we aan uitbreiding denken. Geografisch gezien zijn we goed vertegenwoordigd in Europa en de Verenigde Staten en richten we ons qua uitbreiding vooral op de opkomende landen: China, India, Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Stap voor stap gaan we meer in die markten doen, omdat er dezelfde behoefte aan dienstverlening bestaat en het groeimarkten voor ons zijn.”

“Een stap naar een nieuwe thuismarkt doe je echter niet zomaar. Neem China en India: wanneer je daar alleen in komt vliegen voor een deal en snel weer vertrekt, heb je geen basis om een markt te openen en een wezenlijke positie op te bouwen. Dat zijn markten waar je alleen succes kunt behalen als je ook daadwerkelijk fysiek aanwezig bent, wezenlijke interesse toont en investeert in lange termijn relaties. Na verloop van tijd weten mensen je dan te vinden en willen ze ook samenwerken omdat ze zien dat je een blijver bent. Men heeft zeker wel interesse om met Westerse bedrijven samen te werken, daar ligt het niet aan. Interesse en aanwezigheid vergroot de kansen op succes.”

Vandaar dat Muste daarom zo veel mogelijk tijd zelf in groeimarkten aanwezig probeert te zijn. Hoewel hij zelf vaak in het vliegtuig stapt, is lokale expertise onmisbaar voor het slagen van een deal in het buitenland. “In het westen hebben we volwassen business units met goede managementteams, die zelf al heel veel doen op het gebied van marktvisie en –verkenning. In de opkomende markten hebben we een minder grote aanwezigheid en daar is het opbouwen van lokale expertise dus van belang. We hebben een vrij gefocuste Corporate M&A-afdeling met vijf professionals in Nederland en in de Verenigde Staten en we vragen ook geregeld ondersteuning van externe adviseurs. We staan open voor nieuwe investeringskansen en overnamemogelijkheden en wanneer een adviseur met een goede deal komt, betrekken we die dan ook graag bij het proces.”

In de tweede helft van 2011 blijft Muste daarom op zoek naar de krenten in de pap. Potentiële overnamekandidaten bekijken we altijd serieus. Ik noem het eerder een kwestie van normale marktverkenning. Wanneer we zouden willen kunnen we het aantal overnames sterk omhoog schroeven maar het belangrijkste blijft het rendement voor onze aandeelhouders, en de synergie met de ons bedrijf en onze strategie.”

Deals
Natuurlijk is het maken van een selectie van succesvolle overnames lastig, maar F&O wilde graag weten wat sinds zijn aantreden als hoofd M&A voor Muste de drie meest bijzondere deals waren, en waarom.

1. FRSGlobal – een goed voorbeeld van een risk management software acquisitie in de financiële sector; door haar wereldwijde marktpositie een zeer goede stap om de Financial & Compliance Services divisie tot een mondiale speler te transformeren.

2. UpToDate – een door medici zeer gewaardeerde klinische informatie-resource, die over de hele wereld wordt gebruikt; de acquisitie past zeer goed in de strategie om “clinical solutions” uit te bouwen in de gezondheidszorgmarkt.

3. HaoYiSheng – een investering in de Chinese marktleider op het gebied van Continuing Medical Education en software voor dokters in China; het bedrijf levert aan meer dan 2 miljoen doktors in China, en heeft een uniek concept om ook in de landelijke gebieden bij te dragen aan de verbetering van gezondheidszorg.

Jheroen Muste Jheroen Muste (1971) heeft ruim 16 jaar ervaring in fusie- en overname, strategie-advisering en Corporate Development, eerst bij PricewaterhouseCoopers Corporate Finance, en vanaf 2003 bij Wolters Kluwer, waar hij als Senior Vice President de functie van Hoofd M&A en Corporate Development heeft. Muste heeft in een leidinggevende rol meer dan 100 acquisitie- en verkooptransacties gesloten gedurende zijn loopbaan in M&A, en heeft internationale fusieen overname ervaring, in Europa, Noord-Amerika, en emerging markets zoals China, India, Rusland en het Midden-Oosten. Tevens vervult Jheroen (non-) executive directorfuncties in verschillende minderheids- en meerderheidsparticipaties en joint ventures van Wolters Kluwer.

Gerelateerde artikelen