Data omgedraaid: wie weet wat over mij?

Google en Amazon weten veel meer over je dan je denkt. Hoe bewust ga je dan om met de data van je organisatie, en die van je klanten?

Een serie blogs over A.I., blockchain en de digitale transformatie.

BLOG – Data is onontbeerlijk voor slimme toepassingen en wordt inmiddels ook op waarde geschat. Data is het fundament van platform- en datagedreven bedrijfsmodellen. Die hebben zich bewezen als dé succesformule van de meeste waardevolle bedrijven en startups ter wereld. Data is meer waard dan olie of goud!

Door Alex Dowdalls. Hij is oprichter en directeur van Axveco, dat organisaties helpt duurzaam te innoveren. Hij is gastdocent aan Nyenrode, mentor voor startups bij Yes! Delft en leidde als MT-lid van PA Consulting de Nederlandse financial services teams.

Maar over welke data hebben wij het dan? Hoeveel weet Google of Amazon nou precies over mij en waar kan ik dat inzien? En als ik het wil, hoe laat ik data over mij verwijderen?

Dat hoor ik vaak tijdens onze trainingen rondom data en kunstmatige intelligentie. Veel deelnemers weten in het algemeen wel dat er data over ze wordt bijgehouden – en koesteren een stille angst hierover – maar weten niet welke data, of wat ze hiermee moeten of kunnen doen. Veel consumenten klikken ook klakkeloos 'Accept' onderaan de voorwaarden van onlinediensten, zonder verder te lezen waar ze net akkoord mee zijn gegaan.

Dat is best paradoxaal. Wij weten immers dat data wordt verzameld over ons doen en laten. Wij weten ook dat data veel waard is en dus verhandeld wordt en dat de advertenties die ons bereiken iets te maken hebben met die data die over ons verzameld is. Verder is er ook angst voor data, en regelmatig verontwaardiging als er weer een onlinedienst een ongewenste toepassing heeft gevonden voor onze data, of door een hack onze data heeft gelekt.

Niet willen weten wat ze weten

Met de komst van GDPR is de privacy van onze persoonsgegevens in iedere geval juridisch geborgd. Althans, voor zover wij gebruik maken van diensten van in de EU gevestigd partijen. Met GDPR hebben wij het recht om data over onszelf op te vragen; aanbieders zijn verplicht die data te tonen en op verzoek te verwijderen.

Toch doen weinig mensen dit. Slechts zo'n 5 procent van de 1.500 deelnemers in onze data en AI-trainingen geven aan zelf gebruik te hebben gemaakt van hun GDPR rechten en hun data te hebben opgevraagd.  En degenen die dat – hier staan de instructies – doen staan versteld van het resultaat: er is zeer veel, indringende en accurate data bijgehouden over ons. Het bange vermoeden blijkt waar te zijn.

Om bewustzijn te verhogen over data om vervolgens zelf als professional ook met data aan de slag te gaan, adviseer ik iedereen om de data die door anderen over jezelf is bijgehouden op te vragen, te bekijken en er goed bij stil te staan. In een volgende blog laat ik zien wat je hiermee kunt doen, van eenvoudig analyseren (bijvoorbeeld geo-analyse) tot conclusies trekken met kunstmatige modellen (bijvoorbeeld je psychologische profiel afleiden). Daarna snap je pas goed waarom jouw data wordt verzameld en waarom bedrijven als Google en Amazon de meest waardevolle bedrijven ter wereld zijn.

De blogs in deze serie:

Gerelateerde artikelen