Crowdfunding: planmatige aanpak loont
In 2014 is tussen de 70 en 80 miljoen euro met crowdfunding gefinancierd, een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar. Nederland kent inmiddels ruim 100 crowdfundingplatforms waarvan ongeveer 20 relevant zijn voor het MKB. Deze platforms onderscheiden zich onder andere door de vorm van funding die zij bieden, te weten: donatie, voorverkoop, vreemd vermogen en eigen vermogen. De laatste twee vormen van funding worden ook wel crowdfinancing genoemd.
Ik merk regelmatig dat men de indruk heeft dat crowdfunding een gemakkelijke vorm van financieren is. Dat is echt een enorme misvatting! Een onderzoek onder de belangrijkste crowdfundingplatforms leert namelijk dat slechts 10 tot 25% van de aanvragen door het platform wordt geaccepteerd en dat 60 tot 95% van deze geaccepteerde projecten uiteindelijk succesvol wordt gefund. Even ‘kort door de bocht’ doorgerekend betekent dit dat slechts 10 tot 15% van de crowdfundingaanvragen het redt. De resterende 85 tot 90% dus niet!
Grondig gebrek
Dat zoveel initiatieven onvoldoende vermogen aantrekken, heeft vooral te maken met de kwaliteit van de ingediende plannen. Net als de banken geven ook de crowdfundingplatforms aan: “Er is genoeg geld beschikbaar, er is echter een grondig gebrek aan goede plannen.”
Daar is wat aan te doen! De ervaring heeft geleerd dat een ondernemer zijn kans op succesvolle crowdfunding verhoogt door:
- op tijd te beginnen met de voorbereiding
- te weten welke vorm van crowdfunding bij hem past
- te kiezen voor het juiste platform
- te zorgen voor een gedegen ondernemingsplan met een gedetailleerde exploitatiebegroting en liquiditeitsprognose
- een ijzersterk campagneplan te maken én dat gedisciplineerd uit te voeren
- hier voldoende tijd voor vrij te maken
- met een team te werken en niet in zijn eentje
Plan de campagne
Veel platforms adviseren en sommige eisen zelfs dat de ondernemer zich laat begeleiden door een adviseur die hem door het totale traject kan helpen: het maken van het plan, het indienen van de aanvraag en het uitvoeren van de campagne.
Crowdfunding is een prachtig fenomeen. Het vraagt echter meer dan een leuk idee en een frivole marketingactie. Het vereist een goed plan met een gedegen onderbouwing en gedisciplineerde executie. Dat verhoogt de kans op succes substantieel.
Drs. John van der Veld (Jvanderveld@accountanders.nl) is bij AccountAnders verantwoordelijk voor Crowdfunding Solutions. Hierbij wordt de ondernemer geholpen bij het realiseren van de financiering van zijn plannen met een succesvolle crowdfundingcampagne.