CPO Day: ‘CPO is een kritieke functie’
‘Het is een hele veelzijdige baan’, weet ook Hommen. Het imago van de inkoper is volgens hem drastisch veranderd. ‘Het is een kritieke functie geworden met ongekende mogelijkheden.’ Inkopen betekende vroeger volgens Hommen alleen het inkopen van spullen. Tegenwoordig vormt dat echter nog maar een klein gedeelte van het werk van de CPO. ‘Hij is immers ook bezig met outsourcen en het zoeken naar strategische allianties.’
Draagvlak
Philips heeft eerder een purchasing project gedaan, dat jammerlijk mislukte omdat het draagvlak in de organisatie er niet was. Van bovenaf opleggen is dus niet de manier om met procurement aan de slag te gaan. Dat keert zich tegen je, betoogde Hommen. Tegelijkertijd is het volgens hem niet handig om als directie naderhand rond te bazuinen wat je allemaal hebt bereikt. Geef de eer liever aan de afdelingen die de besparingen hebben gerealiseerd!
Van backroom tot boardroom
Er waren nog veel meer interessante sprekers. Zo ging Max Boodie, promovendus aan de Rijks Universiteit Groningen, in op de opmerkelijke ontwikkeling van procurement: Van backroom tot boardroom. Boodie bekeek inkoop van de theoretische kant.
De bottum-up benadering is volgens hem de juiste. Wat Boodie betreft, gaan inkopers meer bij leveranciers langs. En bestuurders dienen zich volgens hem in te leven in de agenda van de medewerkers. Pas dan krijgen zij het juiste effect.
Thomas Buijtenhuijs, Purchasing Manager Akzo Nobel, ging in Tools & Trades in op outsourcing en e-procurement. Na de diverse presentaties en procurement tracks eindigde het Het Nationaal Jaarcongres Procurement met de bekendmaking van de winnaar van de CPO Award 2005. Hans Büthker, CPO van Stork, viel die eer ten deel.
Bekijk de presentaties van de CPO Day (in powerpoint).
- Max Boodie, promovendus Rijks Universiteit Groningen
- Hans Büthker, Stork
- Jan Hommen, Philips
- Thomas Buijtenhuijs, Akzo Nobel Central Purchasing
- Peter Leyenaar, Projectdirectie PIA
Bekijk de foto’s van de CPO Day