Corona helpt digitalisering finance
Corona versnelt de digitale transformatie van Nederlandse organisaties. Daarbij heeft de financiële afdeling in de afgelopen acht maanden een prominentere positie gekregen bij de strategische besluitvorming. Organisaties verwachten dat de pandemie een blijvend effect heeft op de digitalisering van hun activiteiten en zien dat de transformatie van finance in een hogere versnelling is gezet. Dat concludeert een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam vandaag, in samenwerking met Workday, PLUC!, Agium, Finance on a Mission en het Finance Transformation Forum.
Ruim een derde van de respondenten (37 procent) zegt dat de rol en positie van finance dit jaar prominenter zijn geworden. De aanleiding daarvoor is volgens de gevraagde CFO’s en financieel directeuren dat door de pandemie een aantal financiële kernactiviteiten (extreem) belangrijk is geworden voor organisaties. Met name het belang van scenario-analyse (76 procent vindt dat (extreem) belangrijker), cash- en liquiditeitsbeheer (72 procent) en businesscase-analyse (66 procent) is substantieel toegenomen.
De meest gebruikte digitale technologieën onder de respondenten zijn cloudtechnologie (59 procent), geautomatiseerde rapportages (58 procent), data analytics (55 procent), en visualisatiesoftware (37 procent).
Toch verrassend: artificial intelligence en blockchain worden maar mondjesmaat toegepas, slechts 15 respectievelijk 3 procent van de respondenten durven het.
Impact
Vorig jaar werd dit onderzoek naar de rol van finance binnen organisaties en de staat van de finance-transformatie ook uitgevoerd. De uitkomsten van beide onderzoeken laten een duidelijke impact van corona zien op de digitale transformatie:
Fysieke bijeenkomsten zijn nu nauwelijks mogelijk. Het aandeel digitale bijeenkomsten van finance is dan ook meer dan verdubbeld, van 45 procent vorig jaar naar 95 procent dit jaar.
De deelname van finance aan cross-functionele teams ging net zo hard omhoog, van 44 procent naar 92 procent.
De betrokkenheid van de financiële afdelingen bij strategische digitale initiatieven nam toe van 40 procent vorig jaar naar 53 procent. Kennelijk wordt de input van finance nu meer dan voorheen van belang gevonden.
Vorig jaar werd duidelijk dat de aandacht van finance nog vooral uitgaat naar het oplossen van dagelijkse issues. Slechts 18 procent zei toen bezig te zijn met innovatie door digitale transformatie. Nu lijkt er meer tijd te worden besteed aan die digitale transformatie: 24 procent zegt daar aandacht aan te besteden. Een bedreiging voor verdere digitale transformatie zijn inflexibele legacysystemen. Die vertragen de digitale transformatie in veel organisaties, onder meer vanwege de hoge kosten voor onderhoud en de gebrekkige mogelijkheden om data samen te brengen en daar nieuwe en actuele inzichten uit te verkrijgen.
(bron: ANP; foto: Carlos Muza, Unsplash)