Consumentenbestedingen stijgen in mei

Retail

Consumenten hebben in mei hun uitgavenpatroon voortgezet, waarbij de totale consumptie van huishoudens met 0,2 procent is gestegen ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Dit blijkt uit recente cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral diensten en duurzame goederen, zoals kleding, elektrische apparaten en schoenen, waren populair. Hieronder volgt een beknopt overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen:

Duurzame goederen in trek

Consumenten hebben in mei 3,4 procent meer duurzame goederen aangeschaft dan een jaar geleden. Naast kleding en elektronica werden ook spullen voor de woning veelvuldig gekocht. Opvallend is dat er echter aanzienlijk minder auto’s zijn verkocht. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]


Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).


Diensten maken het verschil

De bestedingen aan diensten stegen met 0,7 procent. Denk hierbij aan uitgaven voor openbaar vervoer, communicatie, recreatie, cultuur en horeca. Diensten vormen ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens.

Voedings- en genotmiddelen

In mei werd 1,9 procent minder besteed aan voedings- en genotmiddelen dan in dezelfde periode vorig jaar. Huishoudens verbruikten ook 5,4 procent minder overige goederen, zoals energie en motorbrandstoffen. Deze daling kan deels worden toegeschreven aan het mildere weer in vergelijking met mei vorig jaar.

Vooruitzichten

De consumptie door huishoudens wordt beïnvloed door factoren zoals verwachtingen van consumenten, de arbeidsmarkt en vermogensontwikkeling. Het CBS merkt op dat de omstandigheden voor de consumptie in juni iets gunstiger waren dan in mei, mede dankzij de stijgende aandelenkoersen en de prijsstijging van bestaande koopwoningen.

Gerelateerde artikelen