Consument geeft 0,5% meer uit
Consumenten hebben in augustus iets meer besteed dan een jaar eerder. Net als in voorgaande maanden hebben ze meer uitgegeven aan diensten, maar minder aan goederen, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
- consumenten bestedingen augustus licht gestegen …
- … vooral door uitgaven aan diensten
- vertrouwen in werkgelegenheid stijgt
Huishoudens kochten vooral minder spullen voor de woning, elektrische apparaten en kleding. Ook aan voedings- en genotmiddelen werd minder uitgegeven. Wel werden er meer auto’s gekocht.
Meer uitgaven aan verzekeringen, OV, kappers en restaurants …
De totale consumptie van huishoudens lag in augustus 0,5 procent hoger dan een jaar eerder. Aan diensten zoals verzekeringen, openbaar vervoer en een bezoek aan restaurant, evenementen of kapper gaven consumenten 1,8 procent meer uit dan in augustus 2022. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft uit van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens.
… minder bestedingen aan tabak, voeding en drank.
Aan voedingsmiddelen, dranken en tabak werd 3,7 procent minder uitgegeven. Ook werd 0,8 procent minder besteed aan duurzame goederen. Verder kochten consumenten in augustus 1,1 procent meer overige goederen, zoals energie, motorbrandstoffen en artikelen voor persoonlijke verzorging. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
FM.nl houdt 24/7 biedt dagelijks makkelijk leesbare en overzichtelijke artikelen over de financiële kant van het nationale bedrijfsleven.
Weinig tijd? Geen zorgen: door u in te schrijven op de nieuwsbrief ontvang u 3 x per week (rond het middaguur) een selectie van de de belangrijkste artikelen, een overzicht van inspirerende finance events (met netwerk) en de meest relevante trainingen en exclusieve opleidingen. Klik hier voor het aanmelden binnen 60 seconden.
Consument minder negatief over werkgelegenheid
Het CBS merkt daarnaast op dat de omstandigheden voor de consumptie in september minder ongunstig waren dan in augustus. De consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. Zo waren consumenten in september minder negatief over de toekomstige ontwikkeling van de werkloosheid. Ook was de stijging van de werkzame beroepsbevolking groter dan in de voorgaande maand en de jaar-op-jaardaling van de huizenprijzen was kleiner.