Columnist: Birkenstock; Sandaal of slippertje …?

Les leren uit Birkenstock's hobbelige beursintroductie en opgeveerde koersavonturen

Birkenstock kent een lange geschiedenis. Het begon ooit – in Duitsland – als orthopedisch schoeisel; eind 19e eeuw met een voorgevormd voetbed een hoogstandje. Eind jaren ’60 van de vorige eeuw worden ze voor het eerst op grote schaal naar de VS geëxporteerd. Het imago toen: weinig sexy gezondheidssandalen. Dat veranderde in twee fasen – eind jaren ’90 gaan de eerste beroemdheden ze dragen, en de laatste jaren heeft Birkenstock kunnen profiteren van de hang naar functionele, makkelijke kleding. En de finale ‘knock out’ kwam toen in de film Barbie Margot Robbie (2023) haar roze pumps verruilde voor roze Birkenstocks… Barbie pakte de sandalen en koos voor het avontuur.

Zo ook het schoenenbedrijf, dat de tijd rijp achtte voor een beursnotering. 13 Oktober 2023 ging het aandeel voor het eerst over de toonbank. Bij het sluiten van de beurs die dag was het aandeel $ 40,20 waard – een forse 13% minder dan de introductieprijs van $ 46. Daarmee liep een uitgekiende marketingstrategie uit op een sof.

De waardering van beleggers kwam daarmee uit op $ 7,5 mrd. – dat was $ 1,5 mrd. minder dan waarop (de eigenaren van) Birkenstock mikte. Daarmee liep het bedrijf in de pas met de tegenvallende beursintroducties van andere schoenfabrikanten: Dr. Martens, Allbirds en Crocs. Allemaal merken die hip kunnen zijn, en opeens weer uit de gratie.

Zo kan de beursintroductie van Birkenstock zo maar óók een slippertje zijn…

Dat brengt mij bij de ‘greater fool theory’… De ‘greater fool theory’?!
In andere woorden: ‘Markets are affected by a lot of irrational belief and expectations of market participants. Based on that premise, the greater fool theory stated that there will always be an investor, i.e. a ‘greater fool’, who will foolishly pay a higher price than the intrinsic worth (cash flows) of a security’.

Vanuit verkopers oogpunt is het een vorm van ‘spel theorie’ die speculeert over wat andere investeerders bereid zijn neer te leggen voor een vermogenstitel.
De vraag is of het vanuit beleggers oogpunt een verstandige strategie is… (onderliggend: is er een eindeloze stroom van ‘greater fools’?…).

Om aandeelhouders tevreden te stellen moet de kasstroom van Birkenstock blijven groeien. Dat vergt uitbreiding van het productassortiment, en verdere innovatie. En inspelen op wisselende trends – immers, het leunt sterk tegen de modewereld aan. En ook samenwerkingsverbanden met luxe modemerken zijn vereist: Jil Sander, Dior, Rick Owens. Boeiende positioneringsuitdagingen voor een sandaal…

Een beursnotering zorgt – als alles meezit… – voor veel media-aandacht, en het etaleert vertrouwen in de middellange termijn.

Inmiddels lijken ook beleggers er toenemende vertrouwen in te hebben – de koers is (medio januari 2024) opgeveerd tot ruim boven de introductiekoers: $ 47,60. En ook het gapende gat met de Citi S&P 500 index is inmiddels nagenoeg gedicht.

Dat is een spannend avontuur.