CFO’s moeten ChatGPT als adviseur voor personeel serieus nemen
Amerikaanse managers zijn ofwel te druk bezig of ze geven niet genoeg om hun medewerkers -dat vinden vooral medewerkers uit de generatie Gen Z. Dat blijkt uit recent onderzoek waarover een Amerikaanse website publiceert. Medewerkers voelen zich in toenemende mate in de steek gelaten door hun managers als het gaat om ondersteuning, training en kansen voor groei.
- opleidings- en steun persoonlijke ontwikkeling wordt verwacht
- managers zijn te veel bezig met hun eigen carriere
- éénmaal per jaar een gesprek over opleidingen onder babyboomers
Nog duidelijker zijn deze resultaten bij Gen Z-medewerkers (geboorteperiode 1995 -2010), die het grootste deel van de nieuwe instroom voor werkgevers vormen en voor het eerst de ‘Baby Boomers’ (geboorteperiode 1946–1955) in de Amerikaanse werkplek zullen overtreffen in 2024.
In feite vindt bijna twee op de drie (62%) werknemers in deze leeftijdsgroep dat loopbaangesprekken met managers niet mogelijk zijn omdat hun managers te druk zijn, vergeleken met 52% van alle werknemers. Als gevolg hiervan zegt bijna de helft (47%) beter carrièreadvies te krijgen van generatieve AI, zoals ChatGPT, dan van hun manager. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Vermoed u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).
Andere problemen met betrekking tot een gebrek aan ondersteuning van managers zijn onder meer ‘
- te veel gericht zijn op hun eigen carrière om anderen te helpen (47%)
- niet weten hoe ze kunnen helpen bij loopbaanontwikkeling (46%) of er gewoon niet om geven (35%).
Leren en ontwikkeling cruciaal
Gen Z is volgende de onderzoekers overigens niet de enige groep die zich tekortgedaan voelde door hun managers of werkgevers als het gaat om loopbaanontwikkeling. In totaal gelooft 63% van alle ondervraagde werknemers dat hun werkgever meer geeft om hun productiviteit dan om hun loopbaanontwikkeling, terwijl bijna de helft (46%) zei dat hun manager niet weet hoe ze hen kunnen helpen bij het ontwikkelen van hun carrière of een gevoel van ‘volledig op zichzelf staan’ had binnen hun organisatie (54%).
Op zoek naar andere werkgever
Het gevolg hiervan is dat een kwart (25%) –oplopend tot 44% onder Gen Z– van plan is hun werkgever te verlaten vanwege het gebrek aan ondersteuning bij loopbaanontwikkeling. Een manier waarop bedrijven dit probleem kunnen aanpakken, is door zich te richten op leren en ontwikkelen (L&D), volgens de bevindingen van het onderzoek.
Doorontwikkeling als voorwaarde
Het rapport constateerde dat 8-op-10 werknemers geloven dat L&D-kansen een positieve invloed zouden kunnen hebben op hun betrokkenheid op het werk, tevredenheid op het werk, motivatie op het werk en de kans om bij het bedrijf te blijven. Onder Gen Z ligt dit op 97%, die drie keer zo vaak als de babyboomer stellen dat het ‘zeer belangrijk’ is dat hun werkgever loopbaancoaching aanbiedt: “Bovendien zegt ongeveer een derde van de werknemers dat ze slechts één keer per jaar of nooit met hun manager praten over hun loopbaan.”, zo stelt een van de onderzoekers.