Cash is king: 3 pijlers voor meer controle op je werkkapitaal
We kennen ze allemaal, de grootmachten in het bedrijfsleven. Zo heeft Apple dit jaar aan het einde van Q2 een schamele cashreserve van 102 miljard dollar gerapporteerd. Maar voor het eerst sinds ruim een decennia is Apple ingehaald. Alphabet Inc., het moederbedrijf van bigdatareus Google, rapporteerde over dezelfde periode een cashreserve van maar liefst 117 miljard dollar. Het gras is altijd groener bij de buren! Leuke feitjes, maar hoe staat het met de cashreserves in het Nederlandse bedrijfsleven? En nog belangrijker: hoe kun je deze verbeteren voor jouw organisatie?
Door Stijn Dilven, Project Consultant bij TriFinance.
In de praktijk blijkt het juist managen van werkkapitaal steeds vaker een ondergeschoven kindje. Sterker nog, het woord ‘werkkapitaal’ is niet meer sexy en dat is het wellicht ook nog nooit geweest. Het werkkapitaal wordt nog door de bank of een accountant berekend door middel van de balanscijfers. Pas wanneer hierin verbetering mogelijk is, wordt er nagedacht over acties om deze vervolgens niet uit te voeren. Of de stuurinformatie wordt als onderdeel van de maandelijkse KPI-rapportage opgenomen, in de hoop dat er een wonder gebeurt en de stakeholders begrijpen wat je duidelijk probeert te maken.
Gebrek aan focus door economische groei
Na de financiële crisis zijn omzetten weer gestegen. Hierdoor ligt er minder druk op de kosten en daarmee op het verkrijgen van inzichten in het betaalgedrag van je klanten. De beheersing van het werkkapitaal blijkt voor bedrijven een grote uitdaging. Onverkoopbare voorraden, binnenkomende betalingen die achterblijven en dat terwijl de uitgaande betalingen doorlopen. Hoeveel zicht heb je als organisatie bijvoorbeeld op financiële beslissingen die genomen worden door stakeholders vanuit inkoop, verkoop of marketing? Of op de impact van deze beslissingen ten aanzien van het werkkapitaal?
Drie belangrijke pijlers
Deze en vele andere vragen kunnen beantwoord worden met informatie die je zelf voorhanden hebt. Nu al, op dit moment. Informatie die jou en je bedrijf verder helpt, komt niet van de balans maar uit de business. Door de data van debiteuren en crediteuren om te zetten naar juiste informatie zet je processen scherper neer – ook voor je stakeholders – en zorg je voor meer controle op je werkkapitaal. Drie belangrijke pijlers hierbij zijn:
1- De betalingstermijn
Wanneer de vastgestelde betalingstermijn dertig dagen is, de salesmanager met de klant een periode van 45 dagen afspreekt om de order binnen te halen en de klant vervolgens pas na zestig dagen betaalt, dan ben je aan het financieren en niet aan het ondernemen. Maak daarom duidelijk afspraken en laat iedereen zich hieraan houden, ook de klant.
2- Facturatiesnelheid
Hoeveel dagen na levering factureer je de klant? Gebeurt dit op de dag zelf of zijn er altijd nog redenen om hiermee te wachten? Uit onderzoek blijkt dat er vaak onnodig meerdere dagen of zelfs weken tussen het moment van leveren en factureren zit. Controleer deze stappen binnen jouw organisatie, grote kans dat je hier optimalisatiekansen vindt.
3- Cash Conversion Cycle
Kijk niet enkel naar het facturatieproces zelf, maar focus op de gehele cyclus. Neem hierbij de voorraadbeheersing onder de loep. Verloopt het productieproces optimaal en wat is het optimale bestelpunt van je voorraad? In deze gehele cyclus vind je veel opties om de financiering van je voorraad te verlagen en daarmee je werkkapitaal positief te beïnvloeden.
Zodra je weet welke klanten je meer kopzorgen bezorgen dan winst, kun je hierop acteren. Gebruik de data van nu om de toekomst te verbeteren en je onderneming de cashinjectie te geven die het nodig heeft.
Klaar voor de toekomst
Zo groot als de Google’s en Apple’s van deze wereld worden wij hoogstwaarschijnlijk nooit. En zoveel cash op de bankrekening dat we op de vingers getikt worden door de autoriteiten en vooraanstaande economen blijft waarschijnlijk een droom. Maar om op het einde van de maand comfortabel de salarissen te kunnen betalen en ook nog eens geld over te houden om te investeren in die kans die je ziet, is een zegen.
Deze serie over creditmanagement:
- Vijf signalen dat u moet investeren in creditmanagement
- Predictive analytics: future of forecasting?
- Cash is king: drie pijlers voor meer controle op je werkkapitaal