Brussels adviesorgaan EFRAG wil wijziging van richtlijn voor kasstroomrapportage
De European Financial Reporting Advisory Group (EFRAG) heeft een discussiedocument uitgebracht dat ingaat op kwesties rondom de rapportage van kasstroomoverzicht, met name binnen het kader van boekhoudrichtlijn International Accounting Standard 7 die duidelijkheid geeft over het opstellen van een kasstroomoverzicht. In het document worden verschillende voorstellen geschetst hoe de financiële verslaggeving kan worden verbeterd. Het stuk dient als startpunt voor een consultatie die gebruikt wordt voor de adviserende rol die de EFRAG heeft richting de EU.
- EFRAG lanceert consultatie over kasstroomoverzichten
- problemen en alternatieven onderzocht
- Voorstellen kunnen leiden tot betere transparantie en besluitvorming …
- … maar ook tot hogere rapportagecomplexiteit en noodzaak voor investeringen in systemen en training. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.
Belangrijkste voorstellen
A. Doelstellingen en toepassingen van het kasstroomoverzicht
Het discussiedocument van EFRAG benadrukt het belang van het begrijpen van de doelstellingen en toepassingen van het kasstroomoverzicht. De belangrijkste doelstellingen zijn:
– Inzicht krijgen in de bedrijfsvoering van een entiteit en beoordeling van posten.
– Beoordeling van de financiële structuur door liquiditeit en solvabiliteit te evalueren.
– Bepalen hoe gemakkelijk een entiteit zich kan aanpassen aan veranderende omstandigheden.
– Evaluatie van het vermogen van de entiteit om geld te genereren.
– Beoordeling van de prestaties van het management en het kasbeheer. [Artikel gaat verder na de volgende advertentie]
Op dinsdag 15 april nemen we je tijdens FM Dag 2025 mee op ontdekkingsreis door de kleine veranderingen die zorgen voor grote impact. Geïnspireerd door The Tipping Point van Malcolm Gladwell, bespreken we hoe je AI-tools kunt integreren, rapportages kunt digitaliseren en data-analyse kunt versterken om het verschil te maken voor jouw organisatie. Reserveer nu je ticket met early-bird korting.
B. Problemen met huidige kasstroomoverzichten
Het consultatiedocument identificeert verder ook de verschillende problemen met huidige kasstroomoverzichten, waaronder:
1. Definities van ‘geldmiddelen’ en ‘kasequivalenten’, vanwege de onzekerheid over wat geldmiddelen en kasequivalenten zijn waardoor de vergelijkbaarheid van bedrijfsprestaties moeilijker is.
2. Transacties: Uitsluiting van niet-geldelijke transacties uit overzichten waardoor informatie moeilijk vergleken kan worden.
3. Classificatie van kasstromen: Uitdagingen bij het classificeren van kasstromen, vooral voor complexe transacties zoals financiële leases.
C. Alternatieven voor huidige overzichten
EFRAG stelt in het document alternatieven voor traditionele kasstroomoverzichten voor niet-financiële entiteiten voor. Deze alternatieven zijn bedoeld om meer relevante informatie te verschaffen die is afgestemd op specifieke bedrijfsmodellen;
I. Aansluiting nettoschuld
II. Overzicht van veranderingen in werkkapitaal
III.Overzicht van veranderingen in andere liquide activa
D. Gerichte verbeteringen versus uitgebreide herziening
Het ‘discussion paper’ bespreekt daarnaast of er gerichte verbeteringen aan IAS 7 moeten worden aangebracht of dat een uitgebreide herziening noodzakelijk is. Gerichte verbeteringen zouden specifieke problemen kunnen aanpakken zonder het hele kader te herzien, terwijl een uitgebreide herziening tot meer substantiële veranderingen zou kunnen leiden maar meer tijd en middelen zou vereisen. Gehoopt wordt op meer duidelijkheid over de wenselijkheid en mogelijkheden van stakeholders. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Impact op Europese bedrijven
1. Verbeterde transparantie en vergelijkbaarheid: Het implementeren van de voorstellen zou de transparantie en vergelijkbaarheid van financiële overzichten kunnen verbeteren. Door definities te verduidelijken en openbaarmakingsvereisten te verbeteren, kunnen bedrijven consistentere informatie aan belanghebbenden verstrekken.
2. Verbeterde besluitvorming: Voor CFO’s kunnen duidelijkere richtlijnen voor kasstroomrapportage de besluitvormingsprocessen verbeteren met betrekking tot investeringen, liquiditeitsbeheer en strategische planning.
3. Toegenomen complexiteit in rapportage: Hoewel deze voorstellen gericht zijn op het verbeteren van de rapportagekwaliteit, kunnen ze ook de complexiteit vergroten. Bedrijven moeten mogelijk investeren in training en systeemupgrades om aan nieuwe normen te voldoen.
4. Potentieel voor concurrentievoordeel; Bedrijven die zich snel aanpassen aan deze veranderingen, kunnen een concurrentievoordeel behalen door superieure financiële transparantie en bestuurspraktijken te demonstreren.