Blue Band en het gewaagde spel van spannende marketing

De rechter verbiedt het gebruik van de merknaam Roombeter.

Voedingsbedrijf Upfield mag de plantaardige roomboter van zijn merk Blue Band niet op de markt brengen onder de naam ‘Roombeter’. Dat heeft de rechtbank in Utrecht dinsdag bepaald. De uitspraak laat zien hoe riskant de investering in een gewaagde marketingcampagne is.

Waarom een verbod?

Volgens de rechter handelt Upfield in strijd met Europese regelgeving. Die schrijft voor dat de benaming ‘room’ alleen mag worden gebruikt om zuivelproducten aan te duiden.

Wie is hier boos over?

De zaak werd aangespannen door de Nederlandse Zuivelorganisatie (NZO). Die eiste een verbod op het gebruik van de productnaam Roombeter, omdat Upfield deze gebruikt voor een plantaardig product, geen zuivelproduct.

Wat is het verweer van de fabrikant?

Upfield stelt echter dat met de naam, in combinatie met overige vermeldingen, niet wordt “aangegeven, geïmpliceerd of gesuggereerd dat het een zuivelproduct betreft”. Zo valt op de verpakking te lezen dat het om een “100 procent plantaardig alternatief voor roomboter” gaat.

(tekst loopt door onder het blok)

Organisatie Foodwatch riep Roombeter vorig jaar nog uit tot meest misleidende product. De eerste e in de naam van Roombeter is namelijk zo ontworpen dat de letter precies lijkt op een o. Daarom weten consumenten niet of ze roomboter of een alternatief kopen, zo stelde foodwatch destijds.

De rechter hakt de knoop door

Maar de rechter gaat niet mee in het verhaal van Upfield. Hij beveelt het bedrijf de verkoop van de producten onder de naam Roombeter binnen drie maanden te staken “en gestaakt te houden”. Als Upfield dat niet doet, volgt een dwangsom van 5000 euro voor iedere dag dat het product buiten de gestelde termijn op de markt is. Daarbij geldt een maximum van 250.000 euro.

Retailbedrijf moet zich verantwoorden voor greenwashing

Gerelateerde artikelen