Blog: Kennis en data: delen, vermenigvuldigen, waarde realiseren

Innoveren

Innovatie & waarde (3)

Innovatie komt niet louter van startups of scale-ups – ook grotere bedrijven nemen (steeds meer) het voortouw. Een voorbeeld: het Chinese BYD – Build Your Dreams (inmiddels wereldwijd zó groot dat de bijnaam is geworden: Bring Your Dollar…). Ook op het EK voetbal 2024 was de marketing niet te missen.
In die ‘droom’ is innovatie is het leidende idee:

Founded in 1995 as pioneer in battery technology, BYD’s mission is to change the world by creating a complete, clean-energy ecosystem that reduces the world’s reliance on fossil fuels.’

Voorwaar een uitdagende opgave!
En die vraagt meerdere zaken.

In het huidige informatietijdperk geldt dat vooral kennis en data de grote waardegeneratoren zijn. Dat is aan het veranderen. Het gaat steeds meer om het délen van kennis en data wat waardescheppend is.
Het transformeren van hele ketens – ‘verbinden’ – maakt dat traditionele concurrenten niet meer kunnen volgen.

Dat maakt, naast kennis en data, vertrouwen tot een belangrijke pijler van waarderealisatie.

Het vergt ook schaal. Naast ‘immateriele’ zaken als kennis, kunde en data, wordt ook in de fysieke wereld innovatiekracht door het schalen van kennis belangrijker. BYD’s succes is mede gebaseerd op het feit dat het de hele toeleveringsketen grotendeels zelf in de hand houdt en ervoor zorgt dat de schakels van elkaar leren. Van onderzoek en batterijen tot speciale onderdelen. Dat biedt het bedrijf een kennisvoorsprong ten opzichte van concurrenten. Beroemd is een techniek die BYD zelf heeft ontwikkeld waarmee een batterij in een auto­chassis gemonteerd kan worden. Ook ontwierp het bedrijf zelf een goedkope batterij. En dat alles kunnen ze dan ook nog kwijt over steeds meer modellen in steeds forsere aantallen.

De inrichting van het ecosysteem daarbij is cruciaal.
Innovatie is een noodzakelijke pijler onder voortdurend succes. Dat vergt focus en de moed uitdagingen op een nieuwe manier te zien – en het vergt ook de moed daarin stevig te verbinden met cruciale partijen in het ecosysteem.

Dit betekent ook dat zodra het ecosysteem verandert door de introductie van nieuwe technologie, nieuwe spelers, nieuwe regulering, etc. er actief op zoek moet worden gegaan naar wat de nieuwe verhoudingen worden in het systeem en men zich niet vastklampt aan de oude configuratie van het systeem want dan wordt je op een gegeven moment verrast en gepasseerd. Ervaring is daarmee ook een belangrijke factor.

Dus: kennis, ervaring, verbinden. Bouwstenen voor innovatie.

Concurrentie drijft innovatie, het daagt uit, verlegt grenzen. Handelsbarrières die de EU nu voorstaat zet Europese spelers nog meer op achterstand – artificieel lijkt het dat we nog even meedoen, maar dat is vorm méér dan inhoud. En het is een illusie dat dit helpt om een ‘Chinese storm’ te doorstaan. VW-baas Thomas Schafer is er dan ook een verklaard tegenstander van (en niet uit angst voor tariefsverhogingen uit China). Confrontatie brengt ons verder, is het idee; bescherming is inherente stilstand. Daarbij, de interne concurrentie in China is al zeer fors – die stuwen elkaar naar grote hoogte. Aanhaken of afhaken is het devies van de Duitse en/of Europese autoindustrie.

En dat nog naast een prijzenoorlog tussen bv. Tesla en Li Auto – die tot een grote shake-out leidt omdat niet iedereen diepe zakken heeft om (lang) mee te bewegen. Waarderealisatie is iets van lange adem.

Wat temeer nog opvalt dat zij in jun missie beginnen met ‘the greater good’ (de wereld) en dat uiteindelijk vertalen naar wat goed is voor BYD. Terwijl in het westen toch eerder het omgekeerde het geval is – het moet wel een beetje kloppen voor ons, en mooi dat de maatschappij daar dan ook iets aan kan hebben.

En, ten slotte, het vergt ook een middellange termijn visie. En daarin verschilt Chinese concurrentie zéker van westerse tegenspelers – want voor deze laatste geldt toch vooral: ‘the horizon is on their shoes’. Het moet allemaal een beetje vlot gaan…

Maar één ding is zeker: het Chinese geduld is vele malen groter dan de westerse vastberadenheid.
Daar kun je snelheid mee maken. En dromen wáár.

Door Leo van de Voort. – hij is bestuursadviseur bij Fuel for Living Strategies, voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en coauteur van de boeken R&D Investeringen: optie op waardecreatie, en Gegijzeld door geld en Thomas van de Voort, PhD-kandidaat Innovatiewetenschappen aan de Universiteit Utrecht.

 

Gerelateerde artikelen