Blog: Is Vattenfall greenwasher of de dupe van Nederlands gepolder?

Polderen of de ACM?

Fossielvrij leven binnen één generatie. Dacht het niet! De klantbelofte van Vattenfall ligt opeens in de prullenbak. Daar heeft Vattenfall zelf voor gekozen na een ‘goed gesprek’ met de ACM (de Autoriteit Consument & Markt). Terecht? Of wordt degene die vooropgaat in de vergroeningsmarkt en z’n nek uitsteekt, klein gehouden door types die wel hun vinger opsteken (‘hoho, wat zijn we hier aan het doen?’) maar niet bedenken hoe het anders, beter kan. En heeft dit alles consequenties voor de positionering, credibility en de munten van Vattenfall?

Leo van de Voort (voormalig directeur corporate finance Kempen & Co en coauteur van het boek Gegijzeld door geld) en Frank Roos (merkstrateeg en oprichter van communicatiebureau Upsiders) buigen zich op ongezette tijden over vraagstukken die gaan over Purpose, Positioning en Pecunia (PPP).

Frank: Ik zeg gepolder! Fossielvrij leven binnen één generatie is een geweldige BHAG (‘Big Hairy Audacious Goal’) of gewaagd doel. Duurzaam succesvolle organisaties hebben twee dingen gemeen: ze hebben een heldere purpose én een uitdagende BHAG. De eerste zegt waar je voor stáát, de andere waar je voor gáát. Zo’n BHAG zorgt ervoor dat Vattenfall zichzelf dwingt op voorop te gaan en te blijven in hun tak van sport.

John F. Kennedy sprak de meest iconische BHAG aller tijden uit: “to put a man on the moon and returning him safely to the earth before the end of the decade”.

Als de ACM indertijd tegen Kennedy had gezegd. “Mwah, ik weet het nog zo net niet met die BHAG van u”, dan hadden de Verenigde Staten nooit hun technologieachterstand op de Sovjet-Unie ingelopen en zou het er mondiaal nu toch echt anders voor staan.

Leo: Dat mag je dan poldergepruttel vinden, maar groene claims moet je wel waar kunnen maken. Anders is het geen level playing field – mogelijk leuk voor je eigen kasstroom, maar niet goed voor de verhoudingen binnen de sector – zeker niet als Vattenfall aan nuttige vergelijkingen met branchegenoten in de weg staat. En uiteindelijk keert de wal het schip als consumenten ontdekken dat ze het niet zo groen krijgen als ze willen. Het is goed dat de ACM een beetje helpt bij deze gewaarwording. Daarbij, Kennedy financierde zijn BHAG met belastinggeld, maar het is jouw geld dat naar Vattenfall vloeit…

Frank: Dat valt me toch een beetje van je tegen. Zo braaf hoor ik je nooit. Level playing field, ok. Maar Vattenfall zet dat playing field in beweging. Next level playing field! Iets groots en gewaagds waarmaken is nooit makkelijk. Maar door het te doen, help je wel jezelf, de markt, de maatschappij en de aarde vooruit. Vattenfall is op weg. Volgens Wise Nederland (de duurzaamheid van Nederlandse energieleveranciers rapportage uit 2021), zet Vattenfall duurzame stappen. De eindscore van de energiereus steeg van 4,3 naar 7,4. Vooral op het onderdeel ‘investeringen’ scoorde Vattenfall (een 10). Voor inkoop (nog veel fossiel) haalden ze een mager viertje. Daar vallen nog stappen te maken. Maar goed, Kennedy en z’n makkers presteerden het ook niet overnight.

En als je kijkt naar hun business positionering en hun pecunia? Do they practice what they preach?

Leo: Vattenfall onderscheidt zich op verschillende manieren van andere energiebedrijven. Ten eerste met duurzaamheidsdoelen: Vattenfall heeft een duidelijke missie om binnen één generatie fossielvrij te worden. Dit ambitieuze doel plaatst hen vooraan in de energietransitie. Ten tweede: diversificatie van energiebronnen: ze investeren zwaar in hernieuwbare energiebronnen zoals wind- en zonne-energie. Dit in tegenstelling tot sommige traditionele energiebedrijven die nog sterk afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. En ten slotte – en voor mij het belangrijkste: innovatie en technologie. Vattenfall is actief in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals waterstofproductie en energieopslag, om de betrouwbaarheid en duurzaamheid van hun energievoorziening te verbeteren.
Die eerste en tweede zijn relatief makkelijk kopieerbaar. Maar als je een voorsprong neemt op het gebied van innovatie en technologie dan kan dat beslissend zijn. Daar wordt dan ook veel in geïnvesteerd. Daarbij hebben ze een overzichtelijk schuldpositie en een solide kasstroom. Dat biedt perspectief.


Frank: Cool. Dan zijn de 3 p’s in sync. Dat komen we niet zoveel tegen. En er zit nog genoeg rek in bij Vattenfall, vinden ze ook zelf. Dat helpt de boel vooruit. En het levert welvaart en welzijn.

Gerelateerde artikelen