Betere match door assessments

Assessments verhogen de kans op een blijvend goede match tussen sollicitant en vacature.

CV’s, sollicitatiebrieven en sollicitatiegesprekken zijn gebrekkige manieren om mensen te selecteren, vinden onder meer de vacatureplatforms LinkedIn en Indeed. Terwijl traditionele sollicitatiemethoden steeds minder belangrijk worden, gaan assessments een steeds grotere rol spelen.

De traditionele sollicitatieprocedure is een vrij waardeloze manier om kandidaten te selecteren, stelde Indeed-topman Paul D’Arcy onlangs. Volgens de senior vice president marketing van de vacaturewebsite gaat het vaak al mis bij de vacaturetekst. In veel gevallen worden er te veel functie-eisen opgesomd, waardoor geschikte kandidaten afhaken. Ook komt de omschrijving van de functie vaak niet overeen met wat het werk in de praktijk inhoudt.

Het screenen van CV’s is volgens D’Arcy eveneens een ontoereikende manier om goede mensen te vinden. Zo zouden recruiters gemiddeld slechts 6 seconden besteden aan het screenen van een CV, en hebben ze onbewust een voorkeur voor mensen met een soortgelijke achtergrond als zijzelf. Ook in het sollicitatiegesprek spelen vooroordelen en persoonlijke voorkeuren een grote rol: binnen 10 seconden maakt ons brein namelijk al een inschatting van de intelligentie en geschiktheid van de gesprekspartner, die in de rest van het gesprek nauwelijks wordt bijgesteld.

Assessments

Uit onderzoek van Linkedin blijkt dat zowel werkzoekenden als werkgevers vinden dat het wervingsproces er op vooruit gaat als kandidaten kunnen bewijzen over bepaalde skills te beschikken: 69 procent van de werkzoekenden vindt de skills die ze hebben belangrijker dan de opleiding die ze hebben gevolgd. Van deze groep vindt 76 procent het zelfs jammer als ze niet de kans krijgen hun vaardigheden te verifiëren. Vooral voor kandidaten die hun skills op niet-traditionele wijze hebben verworven, zijn assessments een uitkomst.

Ook voor recruiters bieden verifieerbare gegevens houvast: 83 procent van hen vindt dat vaardigheden en kwalificaties steeds belangrijker worden, maar 77 procent vindt het lastig om vast te stellen of een kandidaat hier werkelijk over beschikt.

Eenvoudig Online

Assessments winnen hierdoor snel terrein. Afgelopen jaar voegden verschillende vacatureplatforms assessments toe. Werkzoekenden kunnen zo – op termijn – assessments doen en toevoegen aan hun profiel. Werkgevers kunnen dan snel zien wie over de gevraagde vaardigheden beschikt. Bij Indeed kunnen werkgevers bovendien assessments toevoegen aan hun vacatures, zodat sollicitanten ze automatisch krijgen doorgestuurd.

Ook Unilever zet sinds enige jaren in op het gebruik van assessments. Dit heeft bij de multinational geleid tot een opmerkelijk resultaat: dankzij de objectieve sollicitatieprocedure waarin assessments een grote rol spelen, worden veel meer vrouwen aangenomen. Inmiddels is 50 procent van de managers van Unilever vrouw.

De populariteit van assessments is niet alleen toe te schrijven aan de inzichten over vooroordelen. Ze zijn namelijk ook een stuk makkelijker af te nemen zijn dan pakweg 20 jaar geleden. Dit gebeurt tegenwoordig vrijwel altijd online, terwijl kandidaten er vroeger persoonlijk voor moesten afreizen naar een testcentrum. Het online testen maakt het voor werkgevers bovendien gemakkelijk om meer mensen te testen en met elkaar te vergelijken.

(bron: Making Moves)

Gerelateerde artikelen