Online platform levert belastingadvies op basis van Ai
Het online administratieplatform Gekko voor (voornamelijk) zelfstandige ondernemers biedt sinds vandaag belastingadvies aan, op basis van artificiële intelligentie. Dat stelt het bedrijf in een bericht op de eigen website.
- eenvoudig belastingadvies als nieuwe dienst
- chatbot gaat verder dan integratie bestaande diensten
- AI gaat binnenkort automatisch boekingen verwerken
Het zou gaan om een chatbot op basis van het Large Language Model van ChatGPT. Met deze chatbot kunnen alle circa 150.000 klanten –voornamelijk ZZP’ers– van Gekko, fiscaal advies inwinnen over belastingen. De chatbot is beschikbaar op de website van het bedrijf. Eerder waarschuwde de website AG Connect in een artikel (‘Kwaliteit software gaat mank op Ai open source en vaardigheden’) voor slechte software.
Eenvoudig belastingadvies
Gekko levert online administratieve tools en diensten, zoals urenregistratie, het scannen van bonnen, het versturen van offertes en het facturen voor kleine en zelfstandige ondernemers. Volgens Gekko past de intelligente vraagbaak dan ook goed binnen al bestaande diensten. Het bedrijf claimt in het bericht dat het met de “nieuwe AI ChatBot heel snel en gemakkelijk wordt om vragen te stellen over al deze tools. Niet alleen over hoe ze werken, maar ook hoe ze het beste kunnen worden toegepast op basis van de regels van de Belastingdienst.”
Bestaande tech als basis
In het bericht stelt Gekko verder dat het bedrijf “in verhouding tot techgiganten als Google en Microsoft maar een heel klein technisch team heeft” en ook de capaciteit niet heeft om nieuwe technieken als het Large Language Model van ChatGPT zelf te ontwikkelen. Het bedrijf heeft de advies dienst daarom ontwikkeld op basis van bestaande AI. In de jaarlijkse rapportage over cyberrisico’s waarschuwde de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid onlangs juist voor te grote afhankelijkheid van een handvol techreuzen (zie ‘NCTV waarschuwt bedrijven‘).
Na de Chatbot, echte Ai
De ChatBot is mogelijk door verschillende diensten met elkaar te combineren op één platform. Eerder koppelde Gekko ondermeer betaallinks bij de facturen met PSD2 door webshops en e-commerce. Het bedrijf verwacht dat de koppeling met ChatGPT een grotere impact zal hebben dan eerdere integraties. Uiteindelijk verwacht Gekko de verwerking van automatisch boekingen in het systeem aan te kunnen bieden “als een soort persoonlijke AI boekhouder”, aldus het bericht.
Lees ook:
- Bescherm AI tegen regelgeving van de EU
- Chatgpt levert recruitmentrotzooi in het kwadraat op zonder de juiste input