Markt moet meer betalen voor postverzending
PostNL verhoogt per 1 januari 2025 de prijs van een postzegel voor binnenlandse brieven naar €1,21, een stijging van €0,07 ofwel 6,1%. Deze stijging heeft mogelijk gevolgen voor bedrijven die (regelmatig) post versturen. De prijsverhoging komt namelijk bovenop een eerdere tussentijdse verhoging in juli 2024. De stijging wordt veroorzaakt door dalende postvolumes en onder meer de stijgende (energie en personeels) kosten. Dat melden de marktwaakhond ACM op de eigen website en het ANP. Het basistarief voor brieven naar het buitenland stijgt eveneens, van €1,80 naar €1,90.
• Postzegelprijs stijgt naar €1,21 per 1 januari 2025
• Bedrijven en consumenten voelen impact van prijsverhoging
• Toekomst postbezorging onzeker door dalende volumes
Dalende postvolumes leiden tot hogere kosten
Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL, licht toe dat de hoeveelheid post al jaren daalt, vooral in de consumentensector. Waar twintig jaar geleden nog drie brieven per dag per huisadres werden bezorgd, zijn dat er nu slechts drie per week. Tegelijkertijd zijn de kosten fors gestegen, waardoor een prijsverhoging volgens PostNL onvermijdelijk is.
Politieke discussie over postbezorging
Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken heeft onlangs afgezien van een voorstel om PostNL een extra dag te geven voor de bezorging van consumentenpost. Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet hierin geen oplossing voor de dalende betrouwbaarheid van de postbezorging. PostNL waarschuwt dat zonder verruiming van de bezorgtijd de postbezorging verder onder druk komt te staan. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Impact op bedrijven en consumenten
De prijsstijging heeft gevolgen voor zowel bedrijven als consumenten. Kleine ondernemingen en zzp’ers die regelmatig post versturen, zullen hun kosten zien stijgen. Consumenten die nog regelmatig brieven of kaarten versturen, zullen eveneens meer moeten betalen.
Digitalisering als alternatief
Met de stijgende kosten van traditionele post wordt digitale communicatie een steeds aantrekkelijker alternatief. Bedrijven kunnen overwegen om meer in te zetten op e-mail, online facturering en digitale nieuwsbrieven om kosten te besparen.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Toekomst van postbezorging onzeker
De voortdurende prijsstijgingen en dalende volumes roepen vragen op over de toekomst van de traditionele postbezorging. PostNL pleit voor aanpassingen in de regelgeving om de dienstverlening toekomstbestendig te houden.
Internationale trends in postbezorging
Ook in andere landen worstelen postbedrijven met dalende volumes en stijgende kosten. In het Verenigd Koninkrijk heeft Royal Mail bijvoorbeeld soortgelijke uitdagingen en heeft het bedrijf prijsverhogingen doorgevoerd om de dienstverlening in stand te houden.
Innovatie in de postsector
PostNL investeert in innovatieve oplossingen om de efficiëntie te verhogen en kosten te drukken. Dit omvat onder meer het gebruik van elektrische voertuigen voor bezorging en de inzet van slimme sorteercentra.
Duurzaamheid als prioriteit
Naast kostenbeheersing zet PostNL ook in op duurzaamheid. Het bedrijf streeft ernaar om de CO2-uitstoot te verminderen door het gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen.