Markt moet meer betalen voor postverzending

Stijgende postzegelprijs zorgt voor hogere verzendkosten

PostNL verhoogt per 1 januari 2025 de prijs van een postzegel voor binnenlandse brieven naar €1,21, een stijging van €0,07 ofwel 6,1%. Deze stijging heeft mogelijk gevolgen voor bedrijven die (regelmatig) post versturen. De prijsverhoging komt namelijk bovenop een eerdere tussentijdse verhoging in juli 2024. De stijging wordt veroorzaakt door dalende postvolumes en onder meer de stijgende (energie en personeels) kosten. Dat melden de marktwaakhond ACM op de eigen website en het ANP. Het basistarief voor brieven naar het buitenland stijgt eveneens, van €1,80 naar €1,90.

• Postzegelprijs stijgt naar €1,21 per 1 januari 2025
• Bedrijven en consumenten voelen impact van prijsverhoging
• Toekomst postbezorging onzeker door dalende volumes

In 2020 werden er in Nederland ongeveer 1,89 miljard zakelijke poststukken. In 2020 werden er ongeveer 191,7 miljoen zakelijke poststukken vanuit Nederland naar het buitenland verstuurd. Het exacte percentage zakelijke poststukken dat brieven betreft, is niet altijd eenvoudig te vinden. Echter, een groot deel van de zakelijke post bestaat uit brieven, zoals facturen, contracten en andere correspondentie. In Nederland wordt een aanzienlijk deel van de zakelijke post nog steeds als brief verstuurd, ondanks de toenemende digitalisering.

Dalende postvolumes leiden tot hogere kosten

Maurice Unck, directeur Mail bij PostNL, licht toe dat de hoeveelheid post al jaren daalt, vooral in de consumentensector. Waar twintig jaar geleden nog drie brieven per dag per huisadres werden bezorgd, zijn dat er nu slechts drie per week. Tegelijkertijd zijn de kosten fors gestegen, waardoor een prijsverhoging volgens PostNL onvermijdelijk is.

Politieke discussie over postbezorging

Minister Dirk Beljaarts van Economische Zaken heeft onlangs afgezien van een voorstel om PostNL een extra dag te geven voor de bezorging van consumentenpost. Een meerderheid in de Tweede Kamer ziet hierin geen oplossing voor de dalende betrouwbaarheid van de postbezorging. PostNL waarschuwt dat zonder verruiming van de bezorgtijd de postbezorging verder onder druk komt te staan. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Impact op bedrijven en consumenten

De prijsstijging heeft gevolgen voor zowel bedrijven als consumenten. Kleine ondernemingen en zzp’ers die regelmatig post versturen, zullen hun kosten zien stijgen. Consumenten die nog regelmatig brieven of kaarten versturen, zullen eveneens meer moeten betalen.

Digitalisering als alternatief

Met de stijgende kosten van traditionele post wordt digitale communicatie een steeds aantrekkelijker alternatief. Bedrijven kunnen overwegen om meer in te zetten op e-mail, online facturering en digitale nieuwsbrieven om kosten te besparen.[Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Toekomst van postbezorging onzeker

De voortdurende prijsstijgingen en dalende volumes roepen vragen op over de toekomst van de traditionele postbezorging. PostNL pleit voor aanpassingen in de regelgeving om de dienstverlening toekomstbestendig te houden.

Internationale trends in postbezorging

Ook in andere landen worstelen postbedrijven met dalende volumes en stijgende kosten. In het Verenigd Koninkrijk heeft Royal Mail bijvoorbeeld soortgelijke uitdagingen en heeft het bedrijf prijsverhogingen doorgevoerd om de dienstverlening in stand te houden.

Innovatie in de postsector

PostNL investeert in innovatieve oplossingen om de efficiëntie te verhogen en kosten te drukken. Dit omvat onder meer het gebruik van elektrische voertuigen voor bezorging en de inzet van slimme sorteercentra.

Duurzaamheid als prioriteit

Naast kostenbeheersing zet PostNL ook in op duurzaamheid. Het bedrijf streeft ernaar om de CO2-uitstoot te verminderen door het gebruik van schonere brandstoffen en elektrische voertuigen.

Bent u op zoek naar een goede (register)accountant? Heeft een vacature voor een business controller? Is er ruimte voor aan financieel adviseur in uw onderneming? Is er behoefte in uw organisatie aan een financieel manager, een financial risk manager of een andere high potential op het gebied van finance? Begin uw zoektocht naar personeel dan zo vroeg mogelijk op dé vacaturewebite finance.nl
Gerelateerde artikelen