Bedrijven investeren in vergroenen bedrijfswagenvloot
De verkoop van elektrische auto’s in Nederland stijgt. Bijna 14 procent van alle personenauto’s is nu deels of volledig elektrisch; een stijging ten opzichte van 3,7 procent vijf jaar geleden. Dat meldt het ANP. Deze groei draagt bij aan de emissiereductie die het Nederlands bedrijfsleven de komende jaren moet gaan behalen door middel van vergroening van de bedrijfswagenvloot.
- Elektrische auto’s 14% van Nederlands wagenpark, forse stijging
- Recordverkoop stekkerauto’s in 2023, 56% meer dan voorgaand jaar
- Nederland koploper lage CO2-uitstoot nieuwe auto’s in Europa
In 2023 werden 113.961 nieuwe elektrische auto’s geregistreerd, een stijging van 56 procent vergeleken met het jaar ervoor. Deze sterke groei toont aan bedrijven en consumenten steeds vaker kiezen voor elektrisch rijden. Momenteel is 68 procent van alle nieuw geregistreerde auto’s in meer of mindere mate elektrisch, wat de transitie naar duurzame mobiliteit door het bedrijfsleven, onderstreept. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Nederland Europees koploper in qua lage co2-uitstoot
De toename van elektrische auto’s heeft een positief effect op de CO2-uitstoot in Nederland. Ons land behoort nu tot de Europese lidstaten met de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per nieuw verkochte auto, na Zweden, Finland en Denemarken. Dit draagt bij aan het behalen van klimaatdoelstellingen.
Gemiddelde aanschafinvestering stekkerauto’s stijgt
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto in Nederland bedroeg begin 2024 48.118 euro, ongeveer 2000 euro meer dan vorig jaar. Elektrische auto’s kosten gemiddeld 52.439 euro, wat ze duurder maakt dan benzineauto’s (35.373 euro), maar goedkoper dan plug-in hybrides (74.553 euro) en dieselauto’s (92.117 euro). Deze prijsverschillen beïnvloeden de financiële keuzes van bedrijven bij de aanschaf van nieuwe bedrijfsauto’s.
Bedrijven leiden elektrificatie wagenpark
Terwijl consumenten nog enigszins afwachtend zijn, maken bedrijven duidelijk werk van het elektrificeren van hun wagenpark. Dit heeft gevolgen voor leasemaatschappijen en autofabrikanten, die hun aanbod moeten aanpassen aan de groeiende vraag naar elektrische bedrijfsvoertuigen. De trend zorgt voor verschuivingen in de automarkt en dwingt traditionele merken tot snelle innovatie. Onlangs werd duidelijk dat de Chinese stroomauto’s waarschijnlijk moeilijker de Europese markt bereiken.
Sommige kredietverstrekkers bieden speciale groene leningen aan voor de financiering van elektrische auto’s. Naast financieringsopties is er ook een subsidieregeling beschikbaar. Bij het kiezen van een financieringsvorm voor een elektrische auto is het belangrijk om de voor- en nadelen van elke optie zorgvuldig af te wegen. Volgens experts spelen ook factoren zoals de totale kosten, flexibiliteit en eigendomsrechten spelen hierbij een belangrijke rol.
Internationale trends en uitdagingen
In tegenstelling tot Nederland daalt de verkoop van elektrische auto’s in andere Europese landen. Dit wordt toegeschreven aan het afbouwen van stimuleringsmaatregelen en aan de economische onzekerheid. Deze internationale ontwikkelingen kunnen op termijn ook gevolgen hebben voor de verplichte vergroening van het Nederlandse bedrijfsleven. RAI Vereniging waarschuwt dat de afbouw van fiscale voordelen en subsidies de groei van elektrische autoverkoop in Nederland kan doen stagneren.