Bart Kok, Stork AMS: Samenvoegen voor optimaal resultaat
Stork Asset Management Solutions bestaat sinds april vorig jaar. Hoe is de organisatie ontstaan?
‘Wij merkten dat er in de totale organisatie veel kennis aanwezig was, maar verbrokkeld was geraakt. Dat werkte niet optimaal samen. Wij waren van mening dat door de business models managed services en consultancy bijelkaar te voegen er een optimale situatie werd gecreëerd. Hiermee kan een veel beter rendement worden behaald ten aanzien van de interne communicatie en samenwerking. En daarnaast natuurlijk ook in de externe communicatie met de klant. Wij hebben internationaal al onze gespecialiseerde takken geïdentificeerd en samengevoegd onder de naam AMS.
Dat samenvoegen was een enorme klus, mede omdat Stork zo internationaal opereert. Je hebt te maken hebt met allerlei cultuurverschillen. Om nog maar niet te spreken van alle operationele processen zoals HRM, Finance (IFRS), Sales en Veiligheid. Het mooie is dat wij onze verschillende specialiteiten nu internationaal kunnen introduceren. Je ziet echt een spin-off effect van kennis en kunde over de hele wereld ontstaan.’
Lijkt het er al op dat dit een goede zet is geweest?
‘Wij zijn nu bijna een jaar verder en beginnen te merken dat het ons wat gaat opleveren. Wij zijn uniek in de wereld met dit concept. Wij kunnen dingen als totaalconcept bieden die andere bedrijven niet kunnen bieden. Door enkele succesvolle afgeronde projecten beginnen klanten nu ook te ontdekken wat Stork AMS voor ze kan doen. Wij hebben 600 hoog opgeleide medewerkers in dienst die inzetbaar zijn op specialistische gebieden als Maintenance Management, Turnaround & Shutdown Management, Business Processes & IT, Reliability & Integrity and Projecten – en Contract Management. Wat je ziet vanuit de financiële hoek, is dat financials zelf beginnen te rekenen wat Stork AMS ze kan opleveren. Wat wil je nog meer? Als je ziet waar we staan en waar we willen komen, dan hebben wij goed de ontstane kansen in de markt opgepakt’
Hoe gaat Stork AMS te werk?
Wij bekijken projecten vanuit een high prof consultancy. Zo berekenen wij hoe een apparaat beter kan functioneren en een hogere pay-back voor klanten kan genereren. Wij hebben binnen onze projectorganisatie senior projectleiders die de hele scope van een totaal project kunnen organiseren. Dit betekent voor de klant dat er een optimale doorgang plaatsvindt. Klanten van ons hebben installaties waarvan het onderhoud een percentage is van de waarde van de assets.
Wij kunnen de levensduur van installaties verlengen waardoor bedrijven veel sneller EBIT gaan genereren dan ze berekend hadden. Dit is een verschijnsel wat we eerst niet gezien hadden, maar we zien nu dat hier veel vraag naar is. Wij kunnen met ons complete pakket een installatie sneller uit elkaar halen dan een klant voor ogen had. Wij stellen voor om het bedrag wat uitgespaard word met de klant te delen. Als wij dat een paar keer hebben aangetoond dan komen klanten terug en trekken we ook nieuwe klanten aan om dit proces mee te herhalen.’
Jullie hebben vier takken binnen Stork AMS. Wat houden deze in?
‘Onze businesstakken bestaan uit managed services dat bestaat uit het leiden van echt grote projecten: waarin we een deel van de verantwoordelijkheden van de klant overnemen in bv turnarounds, onderhoud of het bewaken van de integratie van installaties. Naast managed Services kennen we advies en implementatie.
We adviseren de klant hoe hij zijn organisatie, processen, systemen en onderhoudsstrategieën kan optimaliseren met mogelijk als volgende stap het implementeren van de adviezen. Ondanks dat we slechts adviserend optreden, zijn we in dit soort contracten bereidt garanties af te geven voor succes. Daarnaast biedt Stork AMS training en coaching wat bestaat uit interne en externe kennisoverdracht. Waar wij mee bezig zijn is het wereldwijd opzetten van kenniscentra waar onze klanten hun werknemers op cursus kunnen sturen. Tot slot kennen we interim professionals, het inzetten van onze specialisten op interim posities bij de klant.
Jullie gaan een project uitvoeren in Slochteren. Wat houdt dit in?
‘In Slochteren moesten de olievelden opnieuw worden opgestart en gerenoveerd. Shell heeft een techniek ontwikkeld om deze dikke olie transporteerbaar / winbaar te maken. Stork gaat de olievelden volledig herbouwen (in een consortium) zodat het de komende jaren weer mogelijk is om betrouwbaar olie te kunnen produceren. Naast de renovatie kunnen wij voor jaren de verantwoordelijkheid nemen voor optimaal onderhoud van de vernieuwde installaties.
Hoe ziet de financiële functie eruit bij Stork?
‘De financiële functie is de laatste jaren veranderd van een puur op ‘Control’ gerichte functie naar een functie waarbij advisering een belangrijke rol speelt. De focus van de Controller ligt op het uitrollen van een breed uitgedragen internationaal groeiscenario. De control functie heeft nog steeds de hoogste prioriteit maar algemene management vaardigheden moeten ook beter worden ontwikkeld. Wat je ziet ontstaan is dat controllers nu meer adviseurs worden van de directeur.’
Als je terugkijkt op het afgelopen jaar, waar ben je dan het meeste trots op?
‘Werknemers hadden in het begin nog wat weerzin. Ze bleven liever bij hun oude club. Nu ze de technieken zien die we in huis hebben, worden ze enthousiaster. Wij merken ook dat er een synergie effect begint te ontstaan. Wat dat betreft hebben we een hoop bereikt dit jaar. Wij beginnen ook bekender te worden bij onze klanten. Die beginnen ons te kennen en op te bellen.’
En binnen finance?
‘Wij hebben een nieuw rapportagesysteem ontwikkeld waarin werknemers ook mee kunnen kijken naar andere businesstakken. Dit was niet makkelijk, want deze systemen waren toch heilige huisjes. Aan het einde van het jaar heb ik gemerkt dat mensen uit verschillende groepen elkaar beginnen te helpen als het bij de ene wat minder gaat. Zo kunnen ze inzicht verwerven door van elkaar te leren. Dus dat is wel een mooie positie die wij daarmee hebben neergezet.’
Wat kan er nog beter?
‘Interne communicatie. Duidelijkheid naar de mensen toe. Voor ons gaat het langzaam maar voor hun gaat het te snel. Dat is toch een stukje Communicatie -beleid wat wij neer moeten zetten. Ook moeten er nog slagen gemaakt worden, doordat de afdelingen sales en finance bij elkaar zijn gevoegd.
TEAM
Aantal medewerkers totaal: ruim 600
Aantal medewerkers betrokken bij controlling: 10
Typering team: Jong en dynamisch.
Systemen: SAP
PERSOONLIJK
Naam: Bart Kok
Functie: RU Controller
Bedrijf: Stork Asset Management Solutions
Leeftijd: 38
Hobby’s: Tennis, gezin (3 kinderen), tuinieren en vakantie
Opleiding: HOFAM en MBA
Loopbaan: Acht jaar in de accountancy gewerkt bij onder andere Ernst & Young en Berk. In 2000 de foodindustrie in gegaan bij Südzucker, de grootste bietsuikerproducent ter wereld. Op 1 juni 2007 in dienst getreden als RU controller bij Stork Asset Management Solutions.
Uitdaging
‘Wij hebben ambitieuze plannen voor de komende jaren. Wij streven naar een omzetverdubbeling voor de komende drie jaar.’
Oplossing
‘Klanten beginnen te ontdekken wat wij voor ze kunnen doen. Na enkele succesvol afgeronde projecten, begint de vraag vanuit de klant toe te nemen. Daarnaast was en is het erg moeilijk geschikte mensen te vinden. Nu de markt langzaam maar zeker verschuift, wordt het vinden van mensen ook een minder groot probleem.’