Auto-industrie bezorgd over EU-heffing op Chinese EV’s

Duitse auto-industrie bezorgd over gevolgen EU-heffingen op Chinese EV's.

De Duitse brancheorganisatie voor de auto-industrie VDA uit ernstige zorgen over de aangekondigde forse verhoging van EU-invoerheffingen op Chinese elektrische auto’s. Dat meldt het ANP. VDA-president Hildegard Müller waarschuwt dat deze maatregel kan leiden tot een schadelijk handelsconflict met China, aldus de website van de VDA.

• VDA waarschuwt voor handelsoorlog door EU-heffingen op Chinese EV’s
• Duitse autofabrikanten vrezen voor belangrijke Chinese afzetmarkt
• EU en China in gesprek over oplossing handelsconflict

Volgens Müller nemen de EU-heffingen van tot wel 38,1% verder afstand van wereldwijde samenwerking en vergroten ze het risico op een globaal handelsconflict. De VDA vreest dat de potentiële schade van deze protectionistische maatregel groter kan zijn dan de beoogde voordelen voor de Europese auto-industrie. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.

Chinese markt cruciaal voor Duitse autofabrikanten

Voor grote Duitse automerken als Mercedes-Benz en BMW is China uitgegroeid tot de belangrijkste afzetmarkt. In 2023 exporteerde de Duitse auto-industrie voor ruim 26 miljard euro aan voertuigen en onderdelen naar China. Een handelsoorlog zou deze cruciale markt in gevaar kunnen brengen.

Autofabrikanten roepen op tot dialoog

Zowel de VDA als individuele autofabrikanten dringen aan op dialoog om escalatie te voorkomen. Volkswagen stelt dat importheffingen een verkeerde aanpak zijn die het concurrentievermogen van de Europese auto-industrie niet versterken. BMW-topman Oliver Zipse waarschuwt dat een handelsconflict met China alleen maar verliezers zal opleveren.

EU verdedigt heffingen als noodzakelijke maatregel

De Europese Commissie rechtvaardigt de heffingen als reactie op oneerlijke concurrentie door Chinese staatssubsidies aan de auto-industrie. Volgens de EU zijn de maatregelen nodig om een gelijk speelveld te creëren voor Europese autofabrikanten. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Vermoedt u dat dit artikel interessant is voor anderen binnen uw organisatie of netwerk, wijs anderen hier dan op door dit bericht te delen via uw whatsapp, email, Linkedin of Twitter (bovenaan dit artikel).

Verdeeldheid binnen EU over heffingen

Binnen de EU is er verdeeldheid over de heffingen. Duitsland en Hongarije hebben tegen gestemd uit vrees voor een handelsoorlog. De Hongaarse premier Viktor Orbán waarschuwt zelfs voor een “economische koude oorlog” als de heffingen worden doorgevoerd.

China dreigt met tegenmaatregelen

China ontkent de beschuldigingen van oneerlijke handelspraktijken en heeft gedreigd met vergeldingsmaatregelen tegen Europese producten zoals zuivel, cognac en auto’s. Dit verhoogt de spanning in de handelsrelaties tussen de EU en China verder.

Onderhandelingen over oplossing gaande

De EU blijft ondertussen in gesprek met China om een oplossing te vinden voor het handelsconflict. Beide partijen streven naar een uitkomst die in lijn is met de regels van de Wereldhandelsorganisatie.

Impact op elektrificatie van automarkt

De VDA waarschuwt dat een handelsoorlog tussen Europa en China ook de transitie naar elektrisch rijden kan belemmeren. Dit zou de gezamenlijke inspanningen om de klimaatcrisis aan te pakken kunnen ondermijnen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]

Bent u op zoek naar een goede (register)accountant? Heeft een vacature voor een business controller? Is er ruimte voor aan financieel adviseur in uw onderneming? Is er behoefte in uw organisatie aan een financieel manager, een financial risk manager of een andere high potential op het gebied van finance? Begin uw zoektocht naar personeel dan zo vroeg mogelijk op dé vacaturewebite finance.nl

Oproep tot versterking europese concurrentiekracht

In plaats van protectionistische maatregelen pleit de VDA voor een actieve industriestrategie die de concurrentiekracht van de Europese auto-industrie versterkt. Eerder pleitte een EU-rapport van voormalig ECB-president Draghi ook voor een industriepolitiek. Dit omvat investeringen in innovatie, het openen van nieuwe markten en het verbeteren van de aantrekkelijkheid van Europa als productielocatie.

Zorgen over toegang tot grondstoffen

De Europese autobrancheorganisatie ACEA benadrukt dat de industrie vooral behoefte heeft aan een robuuste strategie voor elektrisch rijden. Dit omvat onder meer goede toegang tot cruciale grondstoffen en betaalbare energie.

Recente ontwikkelingen in het conflict

Volgens recente berichten zal de Duitse bondskanselier Olaf Scholz tegen de heffingen op Chinese elektrische auto’s stemmen, ondanks onenigheid binnen de coalitie. Dit onderstreept de complexiteit van de situatie en de uiteenlopende belangen binnen de EU.

Impact op vergroening van bedrijfswagens in EU

De voorgenomen EU-heffingen op Chinese elektrische voertuigen kunnen gevolgen hebben voor de vergroening van bedrijfswagens in de Europese Unie. Door de invoerheffingen van 17,4% tot 38,1% op Chinese elektrische auto’s zullen de prijzen van deze voertuigen in de EU waarschijnlijk stijgen. Dit kan leiden tot hogere kosten voor bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen met elektrische modellen. Hogere prijzen en een beperkter aanbod van betaalbare elektrische modellen kunnen ertoe leiden dat bedrijven langer vasthouden aan conventionele voertuigen, wat de transitie naar een duurzamer wagenpark kan vertragen.

Verminderde concurrentie en innovatie

De heffingen kunnen de concurrentie op de Europese markt voor elektrische voertuigen verminderen. Chinese merken brengen vaak betaalbare elektrische modellen op de markt, wat Europese fabrikanten stimuleert om te innoveren en hun prijzen scherp te houden. Met minder Chinese concurrentie kan deze prikkel afnemen.

Bent u financieel manager, business controller of heeft u te maken met (bedrijfs)financiering, financeprocessen en IT rondom finance en wilt u reageren op dit artikel of heeft u een visie op dossiers, issues en (praktische) zaken die relevant zijn, informeer dan de redactie middels redactie@sijthoffmedia.nl voor een mogelijke publicatie, blog, analyse of een interviewgesprek.

Gerelateerde artikelen