AEX-bedrijven laten miljarden euro’s winst liggen door slecht leveranciersmanagement
Het onderzoek van Proxima, een wereldwijd opererende dienstverlener op het gebied van alternatieve sourcing en procurementdiensten, toont aan dat de bedragen die worden uitgegeven aan toeleveranciers en business partners inmiddels goed zijn voor 76% van de totale omzet van de AEX-index. Dit betekent dat een besparing op deze kosten van slechts 1% de bedrijfsresultaten van deze bedrijven met gemiddeld 5,4% per jaar kan doen toenemen. Daarentegen zou een zelfde reductie van arbeidskosten –vaak beschouwd als laaghangend fruit bij kostenbesparingen- een EBITDA-stijging van slechts 0,7% tot gevolg hebben.
De Britse onderzoekers verzamelden en analyseerden data van bedrijven in de AEX25-index tussen 2009 en 2011, in welke periode de arbeidskosten met 27 procent daalden, terwijl de externe kosten met maar liefst 49% stegen, vooral door een sterke stijging in de kosten van toeleveranciers. Deze ontwikkeling is het gevolg van het feit dat tegenwoordig steeds meer gespecialiseerde diensten en technologieën nodig zijn voor het ontwikkelen en leveren van hoogwaardige producten en diensten.
In een analyse die Proxima in 2012 maakte van de bedrijven in de FTSE-350 index, werden soortgelijke resultaten gevonden voor bedrijven met een beursnotering in Londen. Hier waren de externe kosten ruim vijf maal hoger dan de arbeidskosten (68,3 procent ten opzichte van 12,9 procent).
Hoewel veel bestuurders inmiddels inzien dat ze waarde kunnen creëren door gespecialiseerde business partners in te huren, zijn hun managementtechnieken en risicomanagementprocedures niet in die ontwikkeling meegegaan. Hierdoor staan bedrijven bloot aan reputatieschade, operationele en financiële risico’s die vooral worden veroorzaakt als zich in de steeds complexere supply chain onvoorziene problemen voordoen. Denk bijvoorbeeld aan de kledingfabriek in Bangladesh of de paardenvleesaffaire.
Om deze veranderingen te begrijpen is een andere manier van denken nodig; Het karakter van een onderneming is in de afgelopen decennia namelijk enorm veranderd, waardoor bedrijven meer dan ooit afhankelijk zijn van een breed en complex netwerk van leveranciers en partners. Door nauwer met hen samen te werken – ze binnen de eigen organisatie op te nemen en hun processen af te stemmen op de processen en prioriteiten van het eigen bedrijf – zal het overzicht van het management over de totale operatie toenemen. Tegelijkertijd zijn bedrijven dan beter in staat om de beste kwaliteit, service, performance en prijskwaliteitverhouding uit de gehele keten te halen.
In een reactie op de uitkomsten van het onderzoek zegt Jeroen Huisman, Client Services Director van Proxima: “De onderzoeksresultaten tonen aan dat er voor bestuurders van bedrijven een alternatieve weg is om meer aandeelhouderswaarde te realiseren. Door anders te denken over samenwerken met en het managen van toeleveranciers, kan de onderneming veel winstgevender worden. Onze analyse toont duidelijk aan hoezeer bedrijven nog achterlopen bij de nieuwe realiteit van het runnen van grote, gediversifieerde en gefragmenteerde organisaties. Producten en diensten worden steeds complexer en vergen steeds meer managementaandacht, dus is het essentieel dat het management zijn relaties met toeleveranciers verbetert door ze opener, transparanter en coöperatiever te maken. Leveranciers voorzien namelijk in het merendeel van de behoeften van een bedrijf. Hoe goed deze leveranciers daarin slagen, en dus ook hoe goed een bedrijf zijn doelstellingen realiseert, hangt ervan af hoe goed het naar leveranciers luistert, met hen samenwerkt en hen weet te motiveren. Als leveranciers op afstand worden gehouden en worden behandeld met de geringschatting die leveranciers maar al te vaak ten deel valt, zullen hun innovaties zich niet zo vrij verspreiden als wenselijk is. Het is dus absoluut noodzakelijk om leveranciers te beschouwen als een onderdeel van de onderneming. Het management van grote bedrijven mag de mogelijkheid om dit potentieel te benutten niet laten lopen.”
Bron: Proxima & FTI Consulting