ABN AMRO trekt 90 miljoen euro extra uit voor compenseren klanten
De regeling die de bank eerder was overeengekomen vergoedde maar vanaf 2008. Maar de bank heeft nu besloten om gedupeerde klanten een compensatie aan te bieden die teruggaat tot 2001.
Het gaat om klanten die een lening hadden met variabele rente of een rekening met de mogelijkheid om rood te staan. ABN AMRO volgde met zijn rentes niet genoeg de marktrente. Maar geschilleninstituut Kifid oordeelde dat klanten dat wel mochten verwachten, tenzij de bank nadrukkelijk anders had vermeld. De vergoeding kan zomaar honderden euro’s per klant betekenen.
ABN AMRO kwam de oorspronkelijke compensatieregeling in september overeen met de Consumentenbond, waarmee toen nog zo’n 250 miljoen euro was gemoeid. Vanuit andere claimorganisaties was er kritiek dat de regeling niet voldoende zou zijn. Volgens ABN AMRO hebben die claimclubs geen rol gespeeld bij het besluit om de regeling te verruimen. “We hebben dit gedaan omdat het kan en om een zo groot mogelijke groep klanten tevreden te stellen”, zegt een woordvoerder. Hij legt uit dat de vergoedingen nu teruggaan tot de verjaringstermijn.
Er waren al zo’n 200.000 klanten die een vergoeding konden verwachten. Dat worden er nu circa 30 procent meer. De eerste klanten van de in september aangekondigde regeling hebben inmiddels al hun geld ontvangen. Mensen die nog een vergoeding krijgen, worden hierover door het financiële concern geïnformeerd. Als de bank de informatie niet meer heeft, kunnen klanten zich ook met eigen informatie van voor 2008 melden. ABN AMRO zal de extra voorziening voor het uitbreiden van de compensatie meenemen in de resultaten van de bank over het vierde kwartaal van vorig jaar.
Ook andere banken hebben aangekondigd klanten te compenseren die een te hoge rente hebben betaald op een lening. Zo heeft ING voor een regeling in totaal 180 miljoen euro opzijgelegd. Rabobank gaf aan dat er 100 miljoen euro met de compensatie is gemoeid, exclusief kosten voor rente op rente en uitvoeringskosten. Bij deze banken werd al uitgegaan van het vergoeden van te veel betaalde rente vanaf 2001.
Claimorganisatie Qollect vraagt zich af of ABN AMRO consumenten werkelijk schadeloos wil stellen. Qollect roept gedupeerde consumenten op terughoudend te zijn met het accepteren van de compensatievoorstellen en zich te melden bij Qollect: “Hoe meer mensen zich aansluiten, hoe groter de kans dat de banken écht hun verantwoordelijkheid nemen en mensen de volledige compensatie geven waar ze recht op hebben.”