‘ABN AMRO moet compensatieregeling stopzetten’
ABN AMRO moet tijdelijk stoppen met de compensatieregeling voor teveel betaalde rente op doorlopend krediet. Dat eist Stichting Geldbelangen, die vindt dat de bank veel te weinig compensatie biedt. Volgens eigen berekeningen van Geldbelangen krijgen klanten 40 tot 90 procent te weinig van de bank.
De stichting heeft dit aanhangig gemaakt bij het financieel klachteninstituut Kifid en er loopt nog een procedure over bij de Commissie van Beroep van het Kifid. Deze heeft aangegeven er naar te streven om begin augustus een uitspraak te doen. Omdat er binnen afzienbare tijd duidelijkheid komt, moet ABN AMRO tijdelijk stoppen met het aanbieden van compensatie, vindt Geldbelangen.
De stichting raadt klanten die een voorstel hebben gekregen, aan om niet eerder te beslissen dan eind augustus. Dan moet de impact van de uitspraak van de Commissie van Beroep bekend zijn. Geldbelangen waarschuwt daarbij dat klanten die nu akkoord gaan, voor finale kwijting moeten tekenen en daarmee hun rechten op meer compensatie opgeven.
De stichting heeft ook kritiek op de Consumentenbond, die bij de compensatieregeling samenwerkte met ABN AMRO. Geldbelangen vindt het zeer kwalijk en misleidend van de Consumentenbond dat zij de consument niet voorlicht over het feit dat er mogelijk een veel betere regeling aan zit te komen.