Aanvallen stuwen verzekeringspremies maritieme handelsroute

Verzekeringspremies maritiem transport uit Azie lopen op

De verzekeringspremies voor vrachtschepen in de Rode Zee zijn de afgelopen maanden omhooggeschoten door de aanvallen van Jemenitische Houthi-rebellen. De kosten voor containervervoer over zee, die al onder druk stonden door de stijgende vrachttarieven en langere alternatieve handelsroutes, lopen daardoor verder op. Dat schrijft het ANP.

  • Verzekeringspremies Rode Zee fors gestegen door Houthi-aanvallen.
  • Extra kosten containervervoer door hogere premies en langere routes.
  • Omvaren Rode Zee kost 10-15 dagen extra, hogere brandstof- en arbeidskosten.

Vrachtschepen die door de Rode Zee willen varen, moeten hun verzekeringsmaatschappijen daar eerst van op de hoogte stellen. De verzekeraars kunnen dan zowel het schip als de reis beoordelen en een extra oorlogspremie bovenop de normale dekking vragen.


Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.


0,6% hogere verzekeringspremie op 100 miljoen waarde

Volgens verschillende anonieme bronnen in de scheepvaartwereld, geciteerd door persbureau AFP, bedraagt de huidige premie voor oorlogsrisico’s tussen de 0,6 en 1,0 procent van de waarde van het schip. Dat kan neerkomen op een aanzienlijk bedrag aangezien sommige schepen meer dan 100 miljoen euro waard zijn. De Franse verzekeringsgroep Ascoma International schat dat de oorlogsverzekeringspremie vijf tot tien keer zo hoog is geworden voor schepen die de Rode Zee oversteken.

Ongeveer 10% van de schepen die de Rotterdamse haven aandoen, vaart via het Suezkanaal. Dit komt neer op zo’n 7 schepen per dag, waarbij het exacte percentage kan variëren vanwege verstoringen in maritieme regio’s zoals de Straat van Malakka of de toevoer naar het Suezkanaal. In 2021 was het percentage schepen dat via Suez naar Rotterdam voer iets hoger, rond de 12%. Dit was deels te wijten aan de blokkade van het kanaal door de containerschip Ever Given.

Brandstof- en arbeidskosten

Veel rederijen laten hun schepen om de Houthi-aanvallen een omweg maken via zuidelijk Afrika. Dit duurt tien tot vijftien dagen langer dan de route via de Rode Zee, soms zelfs twintig dagen langer voor langzame schepen. Reders die dit doen, hoeven dan geen tol te betalen in de Rode Zee maar krijgen wel te maken met hogere brandstof- en arbeidskosten voor de langere reis.

Gerelateerde artikelen