Aan de slag met Big Data
Big data. Wat is het? Hoe ga je ermee aan de slag binnen jouw organisatie? En, innoveer je dan verstandig?
Deze vragen en meer werden beantwoord werden op de themadag van Aorta Business Intelligence. Afgelopen 10 november presenteerde Leander van Dongen, directeur van Aorta de themadag voor diverse relaties.
Een gevarieerd programma volgde. Gastsprekers uit diverse branches deelden de ervaringen met big data. Daarnaast nam Econometrie student Thijs Kramer van de Universiteit Tilburg het woord om het werk van een Data Scientist toe te lichten.
De wolf en de geiten
De introductie van de middag laat weinig aan de verbeelding over. Leander van Dongen illustreert hoe slim gebruik van data verschillende ondernemingen in no-time op voorsprong zette. Gevestigde partijen werden als niets vermoedende geitjes overvallen door de wolven. Denk aan de hotelwereld die oog in oog staat met Airbnb. Hoe Netflix Videoland overrompelde en hoe de taxiwereld moet dealen met het controversiële Uber. En de geit in de klok? Die observeert en realiseert zich: ik moet innoveren.
Wie lijkt op wie?
Innoveren betekent vandaag de dag: de continuïteit van de business waarborgen.
Wie big data dan links laat liggen, wordt snel voorbijgestreefd door de concurrent, die er wel mee aan de slag gaat.
___________________________________________________________________________________________________
Big Data & Analytics verandert continu uw werk. Ruim 85 procent van de financials wil daarom verregaand investeren in deze capaciteit. Maar hoe begint u? Hoe werkt het? Wat kost het? U ontdekt het op 30 maart 2016 tijdens Big Data Day, een uniek event voor CFO’s en controllers. Leer via praktijkvoorbeelden en verhalen van top experts hoe u Big Data & Analytics succesvol toepast. Zij helpen u om het laag hangende fruit direct te plukken. Schrijf u nu in.
___________________________________________________________________________________________________
Maar, wat is big data precies? Aan de hand van het fictieve bedrijf Big Food legt Aorta uit hoe big data werkt. Zo vraagt de bedrijfsleider zich af waarom een bepaalde actie flopt. Hij gaat aan de slag met diverse tools, en combineert zowel interne als externe gegevens. Hij onderzoekt: Wie lijkt op wie? Wie gebruikt dezelfde producten, maar neemt die kennelijk elders af? Patronen die nieuwe inzichten opleveren. Big Food begrijpt haar klanten daardoor veel beter, kan gerichtere acties initiëren én het klantgedrag voorspellen.
Data Science
Achter de wiskundige modellen gaat grondig onderzoek schuil, uitgevoerd door een Data Scientist. Thijs Kramer, student Econometrie aan de Universiteit Tilburg, licht het werk van een Data Scientist uit. Uit de gigantische hoeveelheid data onderzoekt en analyseert hij of zij welke data relevant en nuttig zijn om antwoord te vinden op een specifieke vraag van een organisatie.
Hoe start je met big data?
Gastsprekers van de dag zijn Yvo Smit van ReVision, Jan Lagendijk van de gemeente Waalwijk en Thierry Smit van Nationale Nederlanden. In presentaties tonen zij hoe big data gebruikt is om tot nieuwe inzichten te komen.
Jan Lagendijk, gemeentesecretaris: “In ons geval onderzoeken wij met behulp van big data de aantrekkelijkheid van Waalwijk als vestigingsplaats voor bedrijven. Wij startten met big data zonder een business case of beleidsplan. Daar zit een pioniers element in. Voordeel is dat het geen abstracte zoektocht is, maar functionele en overtuigende tussentijdse resultaten oplevert.”
Knowledge Discovery
Leander van Dongen stelt dat organisaties aan de slag kunnen met Big Data zonder direct in hard- en software te investeren. Daar ontwikkelde hij dan ook bij Aorta een product voor genaamd ‘Knowledge Discovery’, dat onlangs een nominatie kreeg voor de Dutch IT-channel Award voor ‘Most Disruptive Business Analytics Solution of The Year 2015.’