7 valkuilen die iedere leider moet ontwijken

Leiders maken zich druk om de voor de hand liggende zaken, maar vergeten deze veel voorkomende 'blind spots'.

Er zijn heel wat potentiële risico's voor leiders op de hedendaagse werkplek. Denk aan ongeschreven regels die leiden tot een vergiftigde cultuur, of gedrag waardoor millenials overwegen ontslag te nemen. 

Maar het meest bedriegelijk zijn de valkuilen. Hierbij gaat het om het gebrek aan zelfbewustzijn rondom gedrag dat de effectiviteit en het potentieel van een leider bepekrt. Dit zijn de meest voorkomende valkuilen die leiders moeten herkennen en aanpakken. 

1.    Probleemgevallen niet aanpakken

Leiders die niet het heft in handen nemen en slecht presenterende werknemers aanpakken, worden als zeer frustrerend ervaren. Een leider heeft de verantwoordelijkheid om te weten wanneer een manager vervangen moet worden of een werknemer aangesproken dient te worden. 

Het niet aanpakken van problemen onder het personeel is laf en kan een heel team minder laten presteren. Het ondermijnt een cultuur waarin mensen elkaar ter verantwoording roepen en kan impliciet het signaal geven dat een goed presterend team geen prioriteit heeft. 

2.    Alleen mensen aannemen die je steunen

Door alleen mensen aan te nemen die je ondersteunen, minimaliseer je de effectiviteit van de organisatie. Het is normaal om ons op het gemak te voelen met mensen die ons mogen. Maar leiders moeten bewust zijn van deze valkuil en streven naar een divers personeelsbestand. Je wilt collega's die jouw skillsset complementeren, en niet mensen die je complimenten geven omdat jullie 'zo hetzelfde zijn.'

Een leider moet hierom een goed beeld hebben van zijn of haar belangrijkste sterke en zwakke punten. Betrek anderen bij het aannemen van mensen, bij promoties en bij de evaluatie van talent om je blik te verbreden. 

3.    Te veel aandacht besteden aan je eigen baas

Sommige leiders zijn drukker met de indruk die ze achterlaten bij hun eigen baas dan met het werk. Ze steken veel tijd en energie in hoe ze overkomen op hun eigen baas, bijvoorbeeld door vergaderingen met hun leidinggevende perfect voor te bereiden. Ze zijn gedreven door de vraag: “Hoe zal de grote baas hierover denken?”

Leiders die dit doen denken dat niemand het door heeft, of ze realiseren zich niet dat hun aandacht en focus niet op het juiste gericht zijn. Ze zijn teveel bezig met het eigen belang waardoor ze ineffectiever worden.

Managing up kan nodig zijn. Maar als de drang om een goede indruk achter te laten gaat bepalen wat je doet, gaat het de verkeerde kant op.  

4.    Informatie te veel voor jezelf houden

Leiders laten informatie soms achterwege om te voorkomen dat een organisatie op hol slaat, om de focus te behouden of omdat het delen van stukken informatie soms misleidend kan zijn. Dat is begrijpelijk. 

Maar als je dit doet, kan dit de indruk wekken dat je informatie achterwege laat puur en alleen om de macht en controle te behouden.Het kost tijd en moeite om informatie te delen binnen de juiste context. Het gevolg is dat je informatie niet deelt: een valkuil. Trap hier niet in – zorg dat je de organisatie voldoende informeert. 

5.    Vaak besluiten om niets te besluiten

Het onvermogen om beslissingen te nemen kan een organisatie lamleggen. Het kan leiden tot twijfel, onduidelijkheid, gebrek aan focus en soms zelfs ergernis. Meerdere opties blijven open, wat de energie uit een organisatie zuigt en daarnaast het gevoel van voltooiing teniet doet. Er gaat meer en meer tijd voorbij, terwijl de kosten enorm toenemen. Denk aan de snellere concurrent die de lunch van je bord eet terwijl de besluiteloze manager nog moet kiezen of hij een lepel of vork gaat gebruiken. 

Leiders die niet gewoon knopen doorhakken, zijn zich vaak onbewust van dit effect. Dat maakt dit één van de meest pijnlijke valkuilen. 

6.    Niet op de hoogte zijn

Leiders verliezen steun als ze in hun ivoren torentjes zitten en geen tijd doorbrengen met klanten, consumenten, werknemers of zich verdiepen in data. Het is lastig om dit te onderkennen; leiders die niet op de hoogte zijn weten niet wat ze niet weten. 

Toch is er een eenvoudige manier om hier achter te komen. Ben je te veel afhankelijk van je werknemers als je vragen moet beantwoorden over fundamentele aspecten van jouw bedrijf? Ken jij de sterktes en zwakten van jouw werknemers? Zorg dat je weet of je op de hoogte bent.

7.    Slachtoffer worden van de extremen van verwachtingen

Deze extremen schommelen tussen het toestaan van middelmatige resultaten tot het creëren van een niet vol te houden tempo waarin alles prioriteit heeft en niks goed genoeg is. Vraag jezelf af waar jij je bevind binnen dit verwachtingsspectrum. . 

[Bron: Scott Mautz, auteur over werk en leiderschap op Inc.com]

 

Gerelateerde artikelen