5 trends die grootste effect op arbeidsmarkt gaan hebben
‘Te weinig ervaring’. Het is op dit moment het meest gebruikte argument van werkgevers bij het afwijzen van een sollicitant. Mede daardoor zit 16 procent van de Nederlandse jongeren thuis zonder werk.
Binnen tien jaar zal dat beeld echter drastisch veranderen, zo blijkt uit het onderzoek. Opleiding en ervaring worden minder relevant. “Grote corporates willen straks in eerste instantie niet meer weten wat je gestudeerd hebt of bij welk bedrijf je vandaan komt. Ze willen weten wat je kunt, wat je intrinsieke motivatie is en hoe je je effectief aanpast. Bij veel van onze klanten in de technologie en ICT zie je dat nu al gebeuren”, vertelt Suzanne Jungjohann, HR Directeur bij Tempo-Team. Vijf belangrijke mondiale ontwikkelingen jagen deze trend aan.
De werknemer als kameleon
Als gevolg hiervan verandert ook het curriculum vitae. Afgeronde opleidingen en eerdere werkgevers maken plaats voor een concrete onderbouwing van vaardigheden. Een sollicitant moet laten ‘voelen’ dat hij snapt dat het gaat om hoe je effectief reageert op de veranderingen om ons heen. Zie je de kansen en mogelijkheden, vertelt Jungjohann.
Toe aan nieuwe uitdaging? |
“De wereld om ons heen verandert steeds sneller en bedrijven willen mensen die zich effectief aanpassen aan die maatschappelijke, technische en digitale ontwikkelingen. Verder moeten ze kunnen omgaan met veel en vaak complexe informatie en doelgericht kunnen werken. Er komen nu eenmaal steeds minder standaardoplossingen, want klanten verwachten maatwerk. Daarnaast moet de medewerker van de toekomst online actief zijn en tegelijk over voldoende sociale en emotionele vaardigheden beschikken. Dat komt door een toename van culturen en generaties op de werkvloer.”
Solliciteren 3.0
In 2020 is dan ook behoefte aan een nieuw type medewerker. Werkzoekenden moeten hier nu al op inspelen door bij hun sollicitatie duidelijk te laten zien dat ze de actuele trends in het vizier hebben en aangeven hoe ze hier op gaan inspelen. En dan op een manier die voor het bedrijf een toegevoegde waarde heeft. “Je kan bijvoorbeeld een zelf bedachte case presenteren die slaat op het bedrijf of branche waar je solliciteert. Dat dit niet 100% overeenkomt met de praktijk, is niet heel erg. Dat kan ook niet, want je kent niet alle details. Maar je laat wel zien dat je denkwijze flexibel is en dat je actief meedenkt over de actuele uitdagingen”: adviseert Jungjohann.
Effecten die de komende jaren het grootste effect hebben op de arbeidsmarkt
1. Globalisering
Kenniswerk is niet langer plaatsgebonden en door mismatch op de arbeidsmarkt wordt overal ter wereld naar beschikbaar talent gescout.
2. Individualisering
Mensen willen als unieke klant worden behandeld en dat maakt van verkopers steeds meer adviseurs.
3. Technologisering
Handwerk verdwijnt steeds meer uit het productieproces en technologische ontwikkelingen volgen elkaar alsmaar sneller op.
4. Superbedrijven
Bedrijven gaan meer samenwerkingsverbanden aan om sneller in te spelen op veranderende behoeften van de klant.
5. Integratie culturen en generaties
Diversiteit in de samenstelling van het team wordt de sleutel voor snellere innovatie. Verschillende leeftijden, vaardigheden en vakgebieden vergroten kans op succes.
Bron: Tempo Team