5 tips om cashtekort te voorkomen
Voor veel bedrijven - zowel start-ups als volwassen organisaties - is groei de eerste prioriteit. Zonder de juiste planning, kan deze mindset echter leiden tot het snel verbranden van hun cashflow. Dit leidt vervolgens tot een stevige groeivertraging, omdat ze niet kunnen spenderen en gedwongen zijn te dure financiering aan te trekken. CFO.com geeft 5 tips voor alle typen organisaties om cashtekort te voorkomen.
1. Blijf bij je core competenties
Een goede manier om je kosten te verlagen voordat je door je cashflow heen bent, is om je niet core-activiteiten te outsourcen. Je wilt je tijd en geld op de best mogelijke manier inzetten. Middelgrote bedrijven hoeven bijvoorbeeld niet noodzakelijk fulltime PR of HR-mensen in huren. Hier bestaat flexibele dienstverlening voor. Het zal duurder zijn per uur of per dienst, maar de totale kosten zullen vrijwel zeker dalen.
2. Deel je rijkdom
Groeiende bedrijven moeten serieus overwegen om partners en leveranciers deels te belonen in de vorm van aandelen in plaats van cash. Stel, je hebt een project te ontwikkelen voor een kwart miljoen euro, maar je hebt het geld niet. Je kunt de ontwikkelaar dan voorstellen om 100.000 uit te betalen in aandelen, die naar verwachting meer dan 100.000 aan dividend betalingen gaan opleveren in de toekomst. Zo kan de deal toch doorgaan, wat voor beide partijen zeer gunstig kan uitpakken.
Het delen in de winst bespaard niet alleen cashflow, maar geeft medewerkers en partners ook een stimulans om de onderneming te willen zien slagen. Wanneer je meer participanten hebt, die in het belang van het bedrijf handelen, vergroot dat de waarschijnlijkheid van succes. Deze strategie is niet alleen van belang voor beginnende bedrijven, want goede bedrijven zijn altijd op zoek naar meer kapitaal. Te volwassen bedrijven kunnen deze techniek echter niet al te vrijelijk gebruiken, omdat hun aandelenkapitaal niet te dun uitgesmeerd kan worden.
3. Voorkom tunnelvisie
Veel groeibedrijven zijn heel erg gericht op winst, en verliezen cashflow uit het oog. Bedrijven moeten bij het vaststellen van hun operationele budgetten rekening houden met de cashflow. Sterker nog, cash management is net zo belangrijk als de winstgevendheid, want een cashpool is altijd eindig. Een onderneming moet daarom een heel goed beeld hebben van hoe de toekomstige uitgaven en ontvangsten eruit zien, evenals hun daadwerkelijke kosten en opbrengsten.
4. Snijd in de kosten
Wanneer een bedrijf realiseert dat ze cash verliezen, moeten ze de kosten heel strak managen. Vooral belangrijk is om te herevalueren of het slim is om iemand in te huren, want payroll en consultancy kosten zijn vaak de grootste cashverslinders van een onderneming. Daar moeten de ondernemer en zijn of haar financieel adviseurs bovenop zitten, en wanneer nodig uitstellen als het qua cashflow management niet uitkomt. Het is goed om je als onderneming op de toekomst te oriënteren, maar niet ten koste van het heden. Veel cashproblematiek komt daar vandaan.
5. Heronderhandel tijdig
Wanneer bedrijven in de kosten hebben gesneden en nog steeds cash nodig hebben, zullen ze additionele financiering moeten verkrijgen. Het is aan te raden om dit zo snel mogelijk van te voren te doen. Je kunt niet opeens aankondigen, ‘oeps, volgende maand hebben we geen geld meer, ik heb een lening nodig.’ Wanneer je niet snel genoeg bent, verlies je onderhandelingskracht en gaan je kosten omhoog omdat je wanhopig bent. Daarom moeten bedrijven tijdig naar hun investeerders stappen en vertellen dat ze in 18 maanden zoveel additioneel kapitaal nodig hebben om die en die investeringen te doen. Wanneer je niet wanhopig bent, wordt het voor potentiële investeerders ook veel aantrekkelijker om in te stappen.