5 tips: zo haal je goede financials binnen
Natuurlijk lukt het Shell, Google, Tesla, Ahold en Heineken goede financials aan te trekken. Maar hoe doe je dat als je bedrijf minder naamsbekendheid heeft? Recruitment-consultant Finance Joram Falkenburg van Robert Walters geeft vijf gouden tips.
Tip 1 Het belang van een aantrekkelijk takenpakket
Bij minder bekende organisaties kijken sollicitanten kritischer naar de inhoud van het werk. Een vlotte introductie-tekst maken bij een bestaande taakomschrijving, daar win je de strijd niet mee. Dus terug naar de tekentafel.
De meest voorkomende klacht van financial professionals is het gebrek aan afwisseling. “Zij willen niet de hele dag achter een bureau zitten, maar veel contact met andere afdelingen”, zegt Falkenburg. “Ze willen het gevoel hebben dat ze een verbindende factor zijn tussen afdelingen.”
Lees ook: Groot tekort aan business controllers
Tip 2 Functie moet impact hebben
Financials willen het gevoel hebben dat hun werk ertoe doet. Falkenburg: “De kandidaten die ik spreek geven aan dat ze betrokken willen worden bij de besluitvorming en resultaten van hun werk willen terugzien in de cijfers.”
Dus steek je elke functie zo in dat er een afwisselend takenpakket is en de medewerker de vrijheid geeft nieuwe dingen naar zich toe te trekken en het resultaat ervan terugziet. Houd er bij het indelen van de functie rekening mee dat vijf à tien procent van de tijd besteed kan worden aan niet-functiegerelateerde activiteiten: ad hoc finance-projecten, testen nieuwe manieren van werken of organisatie-overkoepelende projecten.
Tip 3 Van reactief naar proactief
Organisaties zouden een switch moeten maken van het huidige reactief bemannen van de finance afdeling. “We hebben iemand met deze lijst aan skills nodig om een gat op te vullen”, ziet Falkenburg vaak: dat kan proactiever: “Iedere keer dat je iemand aanneemt, krijg je een kans om je afdeling te verbeteren en naar een hoger niveau te brengen.”
Misschien moet er een herverdeling gemaakt worden. Vraag jezelf af waar je heen wilt als bedrijf, wat de doelen zijn en hoe de nieuwe medewerker daar aan kan bijdragen. En: hoe gaan we die man of vrouw aantrekken?
Tip 4 Maak een aantrekkelijke vacaturetekst
Hoe een sollicitant het sollicitatieproces ervaart is enorm belangrijk in de keuze om voor een organisatie te werken. Dat begint met de vacaturetekst. Vaak stuurt de afdeling finance een taakomschrijving naar de HR-afdeling, die er een vacaturetekst van maakt.
Maar als je de lezer echt wil aanspreken, is het beter samen om de tafel te zitten. “Beschrijf niet alleen wat de nieuwe medewerker moet doen, maar kijk ook naar wat voor type mensen je wil aantrekken”, zegt Falkenburg.
Ook in het persoonlijke contact moet de beleving van de kandidaat centraal staan. Kies voor de juiste gesprekspartners zodat de sollicitant een interessant gesprek heeft en enthousiast wordt. Falkenburg: “Veel onbekende bedrijven realiseren zich niet hoe interessant ze zijn. Laat ze een kijkje nemen bij het productieproces of loop een ronde over de afdeling: dat spreekt sollicitanten enorm aan.
Tip 5 Werf op potentieel
Organisaties zien relevante branche-ervaring als één van de belangrijkste selectiecriteria. Een overstap van finance binnen de retail naar finance binnen de chemie komt weinig voor. “Zonde”, vindt Falkenburg: “Het gaat het erom dat iemand het productieproces begrijpt. Dat is snel te leren. Ik heb kandidaten heel succesvol de overstap zien maken, bijvoorbeeld van een mediabedrijf naar een productiebedrijf.”
Om er achter te komen of iemand de capaciteiten heeft om zich bedrijfsprocessen snel eigen te maken, kan hij een assessment doen. Buiten je branche kijken vergroot de zoekvijver en verschuift de focus naar werving op persoonlijke eigenschappen en potentieel. Sowieso is het goed te werven op potentieel, in plaats van ervaring – helemaal als je het talent niet voor het uitkiezen hebt. Maar ook om een interessant perspectief te bieden aan de kandidaat.”