5 praktische tips voor Business Intelligence

Het is zeker één van de meest interessante technologische trends van dit moment: Business Intelligence, ook wel BI genoemd. Het verzamelen van data en het daarop uitvoeren van slimme acties is een potentiële goudmijn voor veel bedrijven. Jankees Lampe, CEO van BI-specialist Inergy, geeft een vijftal voorbeelden uit de praktijk waarin BI meer waarde haalt uit bedrijfsprocessen.

De hoeveelheid beschikbare data neemt in razend tempo toe. In de informatiemaatschappij van nu willen wij daarnaast steeds sneller kunnen beschikken over informatie. Dit maakt dat het proces van Business Intelligence (BI) en datawarehousing steeds verder opschuift richting de primaire processen. Om de boot niet te missen, is het voor veel bedrijven een ware noodzaak om zoveel mogelijk data uit verschillende bronnen te verzamelen en daarop intelligente analyses toe te passen. BI is daardoor zeker geen holle term of nieuw ‘buzzword’, maar juist ontzettend praktisch van aard. Een vijftal voorbeelden:

1. Signaleer afhakende klant op tijd
Lampe: “BI heeft rechtstreeks betrekking op de rekensom van opbrengsten, kosten, marge en rendement waarmee iedere financieel manager uiteindelijk te maken heeft. In bijna elk bedrijf valt er veel te winnen bij het analyseren van bepaald klantgedrag. Neem bijvoorbeeld partijen die afhankelijk zijn van een abonnementsmodel, bijvoorbeeld uitgevers van tijdschriften, kabelexploitanten en aanbieders van betaal-tv. Het beperken van het verloop onder klanten – de churn – is voor hen logischerwijs van groot belang. Door te kijken naar profielen van klanten die hebben opgezegd, valt in een vroegtijdig stadium op basis van klantgedrag vast te stellen of dit gaat leiden tot een mogelijke opzegging. Zo kan het bedrijf nog een laatste actie ondernemen om deze klant alsnog te behouden door hem een nieuwe aanbieding te doen.”

2. Omzetstromen door ‘omnichannel’ winkelen
Door de populariteit van online winkelen ontstaat het fenomeen dat de klant het onderscheid tussen de verschillende on- en offline kanalen niet meer maakt. Hij bepaalt zelf wat hij koopt, op welke manier, hoe hij dat afrekent en via welke kanalen hij retourneert. Dit brengt grote uitdagingen voor inkoop en logistiek met zich mee, zeker nu klanten gaan nadenken over welke artikelen zij online willen kopen en voor welke zij toch echt even naar de (fysieke) winkel willen.
__________________________________________________________________________________
Ontdek de power van BI in 1 dag
Bent u betrokken bij informatievoorziening voor strategische besluitvorming? Speelt u een actieve rol in Business Intelligence (BI) en Analytics projecten? Volg dan de training BI voor Financials. Analyseer uw bedrijfsinformatie en vergroot direct de toegevoegde waarde van Finance aan de Business. Meld u direct aan
__________________________________________________________________________________

“Dit zijn best spannende elementen, waar veel partijen nu mee worstelen”, zegt Lampe. “Breng je die logistieke stromen in beeld, dan ben je in staat om ze veel efficiënter in te richten. Een mooi voorbeeld is dat van een retailer die op basis van analyses op logistieke processen besloten heeft de voorraad voor de webshop plus alle winkels op één hoop te vegen in een virtuele voorraadpool. Wanneer een klant een artikel bestelt dat niet aanwezig is in de voorraad van de webshop, wordt die order volgens bepaalde business rules naar alle winkels gestuurd. Het filiaal dat het als eerste oppakt en het artikel netjes uitlevert mag die omzet optellen bij de eigen filiaalomzet. Het aardige is dat dit een voorraadprobleem oplost en tegelijkertijd een nieuwe dynamiek introduceert bij filiaalmanagers die de webshop misschien nu nog als concurrent zien, maar er op deze manier via het web ineens een omzetstroom bijkrijgen.”

3. Analyseren van inefficiënties in voorraden
Een van de grootste kostenposten in de foodretail is de derving van goederen. Alleen al in 2011 werd er meer dan een miljard euro aan goederen weggegooid omdat deze over de houdbaarheidsdatum raakten. Lampe: “Een waanzinnig getal. Als je daar maar een paar procent van kunt besparen, spreek je al over tientallen miljoenen. Vanuit financieel oogpunt liggen hier mogelijkheden. Elke kilo gehakt of elk bakje garnalen dat na sluitingstijd om vijf uur in de prullenbak belandt, komt er bij verkoop vóór sluitingstijd onder de streep bij en gaat linea recta naar je P&L-rapportering.”

Natuurlijk begint het sturen op een zo laag mogelijke voorraadderving al in de winkel, door producten die de houdbaarheidsdatum zoveel mogelijk onder de aandacht van de klant te brengen. Maar het kosten-batenspel rond derving gaat door middel van BI vel verder, vertelt Lampe. “Sommige artikelen worden door fabrikanten alleen in bepaalde collogroottes geleverd. Maar stel dat je als supermarkt weet dat je elke week vijf versmaaltijden verkoopt, die je alleen per acht stuks kunt bestellen. Dan weet je ook dat er elke week drie moet weggooien en dat je eigenlijk in gesprek zou moeten gaan met de betreffende leverancier.”

4. Detecteren van betalingsproblemen en fraudeherkenning
BI kan een geschikt middel zijn om betaalgedrag van klanten te analyseren, zodat je in een vroegtijdig stadium kunt signaleren of er klanten zijn die betalingsproblemen hebben. Daarnaast vindt BI steeds meer een toepassing in fraudedetectie, waarbij patroonherkenning erg belangrijk is. “In retailland gaat het dan bijvoorbeeld om kassabonnen met veel subtotalen, of kassa’s die vaak open en dicht gaan zonder dat er bedragen worden aangeslagen”, zegt Lampe. “Door middel van patroonherkenning en data-analyse zijn tal van zaken die in een organisatie gebeuren heel gemakkelijk te administreren en ongebruikelijke patronen snel te herkennen.”

5. Visualiseer!
In het vakgebied van BI helpen bepaalde vormen van visualisatie enorm om afwijkende patronen te kunnen herkennen, die vragen om nadere analyse. Lampe: “Financiële transacties bijvoorbeeld, zijn goed te analyseren in een netwerk waarin je ziet welk pad transacties afleggen en welke zaken nog eens goed bekeken moeten worden.”

De eigenaar van Inergy noemt als voorbeeld het herkennen van declaratiefraude door verzekeraars, maar ook het beperken van een churn door een aanbieder van schotelantennes.

“Op een gegeven moment hebben wij voor deze partij het verloop van klanten geografisch in beeld gebracht. Het grootste verloop in Limburg bleek, heel opmerkelijk, precies te lopen langs de grens met Duitsland. Daar viel het kwartje ineens. In een wekelijks commercieel overleg werd de overstap van klanten naar het Duitse Digitenne-netwerk steeds gebagatelliseerd, maar het bleek dus helemaal niet mee te vallen. Je kunt gaan grasduinen in gegevens om daar achter te komen, maar op zo’n kaartje zie je het in één keer. Een mooi voorbeeld van waardevolle businessinformatie, verkregen door de toepassing van BI.”

Door Jankees Lampe, CEO Inergy

Gerelateerde artikelen