5 belangrijkste fiscale wijzigingen voor bedrijven in Duitsland
De Duitse regering heeft afgelopen jaren enkele belastingwijzigingen voor bedrijven doorgevoerd. Experts wijzen er op dat sommige maatregelen kunnen leiden tot een hogere belastingdruk en verhoogde administratieve lasten terwijl andere maatregelen leiden tot vereenvoudiging en meer flexibiliteit. Volgens fiscalisten vergen de frequente wijzigingen een continue aanpassing van de bedrijfsstrategie om zowel aan wettelijke vereisten te voldoen als ook de fiscale optimalisatiemogelijkheden te benutten.
1. Aangescherpte regels voor de definitie van vaste inrichting
De definitie van fiscale aanwezigheid is uitgebreid om rekening te houden met de toenemende digitalisering. Buitenlandse bedrijven kunnen nu belastingplichtig zijn zonder fysieke aanwezigheid, als ze bepaalde digitale activiteiten in het land uitvoeren. Dit betreft vooral bedrijven die diensten aanbieden in Duitsland via online platforms of apps. De drempel voor het vaststellen van een digitale fiscale aanwezigheid.
2. Invoering van een digitale belasting
Om de belastingheffing voor grote technologiebedrijven te verbeteren, heeft Duitsland een digitale belasting ingevoerd. Deze is gericht op bedrijven die aanzienlijke digitale omzet in Duitsland genereren zonder fysiek aanwezig te zijn. De belasting bedraagt 3% van de in Duitsland gegenereerde omzet uit digitale diensten zoals online advertenties of de verkoop van gebruikersgegevens. Het betreft bedrijven met een wereldwijde jaaromzet van minstens 750 miljoen euro en digitale omzet in Duitsland van meer dan 25 miljoen euro. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
3. Aanscherping van de verrekenprijsvoorschriften
De federale regering heeft de regels voor verrekenprijzen tussen dochter- en zusterondernemingen aangescherpt. Buitenlandse concerns moeten nu gedetailleerdere documentatie overleggen om de redelijkheid van hun interne verrekenprijzen aan te tonen. Bovendien zijn de methoden voor het bepalen van passende verrekenprijzen gepreciseerd, met een sterkere focus op waardetoevoegende activiteiten en risico’s.
4. Hervorming van de regels
De regels, gericht op het voorkomen van winstverschuiving naar laagbelastende landen, zijn ook in Duitsland hervormd. De drempel voor toepassing van deze regels is verlaagd van een lage belasting van minder dan 25% naar minder dan 15%. Dit betekent dat winsten van buitenlandse dochterondernemingen van Duitse bedrijven in landen met een belastingtarief onder 15% nu vaker onder de Duitse belastingheffing vallen. [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
5. Vereenvoudiging van BTW-registratie
Om de administratieve last voor buitenlandse bedrijven te verminderen, is de procedure voor btw-registratie vereenvoudigd. Bedrijven uit andere EU-landen kunnen nu gebruik maken van een centrale elektronische registratie die geldt voor alle deelstaten. Bovendien is de mogelijkheid van fiscale vertegenwoordiging uitgebreid, waardoor buitenlandse bedrijven gemakkelijker een fiscaal vertegenwoordiger in Duitsland kunnen aanstellen die hun btw-verplichtingen overneemt, aldus een website van de Handelskammer Hamburg.
Gevolgen voor buitenlandse bedrijven
Deze fiscale wijzigingen hebben gevolgen voor buitenlandse bedrijven die in Duitsland actief zijn.
- Verhoogde belastingverplichtingen: Door de uitgebreide definitie van vaste inrichting en de digitale belasting kunnen meer buitenlandse bedrijven in Duitsland belastingplichtig worden, ook als ze geen fysieke aanwezigheid in het land hebben.
- Hogere documentatielast: De aangescherpte verrekenprijsvoorschriften vereisen een gedetailleerdere en uitgebreidere documentatie van interne transacties binnen het concern.
- Potentiële dubbele belasting: De hervorming van de CFC-regels kan leiden tot een hogere belastingdruk voor multinationale concerns, vooral als dochterondernemingen gevestigd zijn in landen met lage belastingtarieven.
- Vereenvoudigde administratie: De vereenvoudiging van de btw-registratie en de uitgebreide mogelijkheden voor fiscale vertegenwoordiging kunnen de administratieve last voor buitenlandse bedrijven verminderen.