5 bedrijfsmaatregelen tegen impact van een eurocrisis (als Frankrijk niet bezuinigt)
Amerikaanse kredietbeoordelaar Fitch heeft het vooruitzicht voor de Franse kredietbeoordeling verlaagd van stabiel naar negatief. Dit betekent dat er een mogelijke verlaging van de Franse kredietstatus kan komen. Fitch uit zorgen over het hoge begrotingstekort van Frankrijk. De huidige kredietstatus bij Fitch is AA-. Dat meldt het ANP.
- Frankrijk moet 60 miljard bezuinigen voor gezonde overheidsfinanciën
- Onder meer bedrijven moeten bijdragen aan begrotingsherstel
- Fitch waarschuwt voor mogelijke verlaging Franse kredietwaardigheid
Premier Barnier streeft ernaar het begrotingstekort terug te brengen tot 5 procent van het bruto binnenlands product (bbp) in 2025. Dit jaar wordt een tekort van 6,1 procent verwacht. Ondanks deze inspanningen blijft het tekort boven de 3 procentnorm van de Europese Unie.
In de plannen moeten hogere belastinginkomsten uit het bedrijfsleven miljarden euro’s opleveren om de overheidsfinanciën op orde te krijgen. De nieuwe Franse regering onder leiding van premier Michel Barnier wil daarnaast flink bezuinigen. Het doel is om meer dan 60 miljard euro op te halen.
Bezuinigingsplan in detail
Het bezuinigingsplan van de Franse regering richt zich op twee hoofdpunten:
1. 40 miljard euro bezuinigen op overheidsuitgaven
2. 20 miljard euro ophalen via nieuwe belastingmaatregelen [Artikel gaat verder na de volgende alinea]
Als toonaangevende bron voor financieel nieuws, financiële strategieën en inzichten in finance, helpt FM.nl financieel directeuren, hoger financieel management en CFO’s om voorop te blijven lopen. Schrijf u daarom nu in voor de FM-nieuwsbrief met al het relevante nieuws en unieke en inspirerende (netwerk)evenementen en volg ons op Linkedin.
Fitch voorspelt hogere tekorten
Volgens Fitch zal het Franse begrotingstekort in 2025 en 2026 hoger uitvallen dan 5 procent. De kredietbeoordelaar verwacht niet dat Frankrijk in 2029 aan de Europese norm van 3 procent zal voldoen. Bovendien voorspelt Fitch een stijging van de staatsschuld naar 118,5 procent van het bbp in 2028. Het verdeelde politieke landschap in Frankrijk vormt in de visie van Fitch een risico voor de uitvoering van Barnier’s plannen de begroting op orde te krijgen. De regering-Barnier heeft namelijk een minderheid in het parlement, wat de implementatie van hervormingen kan bemoeilijken. Het bureau wijst er op dat er vanuit het parlement al veel kritiek is geuit op de plannen van Barnier.
1. Implementeer Valuta-afdekkingsstrategieën
Bedrijven moeten onmiddellijk hun valuta-afdekkingsstrategieën herzien en versterken om zich te beschermen tegen verdere waardevermindering. Dit kan inhouden:
– Termijncontracten: Wisselkoersen vastleggen voor toekomstige transacties om onzekerheid te verminderen.
– Optiecontracten: Het recht, maar niet de verplichting, om valuta tegen een vooraf bepaalde koers te wisselen.
– Valutaswaps: Leningsvoorwaarden in verschillende valuta uitwisselen om blootstelling te beheren.
Deze afdekkingsinstrumenten kunnen helpen om kasstromen te stabiliseren en winstmarges te beschermen in tijden van valutavolatiliteit.
2. Pas prijzen en contracten aan
Om winstgevendheid te behouden, kunnen bedrijven:
– Dynamische prijsstelling implementeren: Prijzen van goederen en diensten vaker aanpassen om valutaschommelingen te weerspiegelen.
– Contracten heronderhandelen: Overeenkomsten met leveranciers en klanten herzien en bijwerken om valuta-aanpassingsclausules op te nemen.
– Overwegen in lokale valuta te prijzen: Voor export, prijzen in de valuta van de klant om wisselkoersrisico’s te verschuiven en mogelijk een concurrentievoordeel te behalen.
3. Diversifieer Valutablootstelling
Bedrijven kunnen hun kwetsbaarheid voor één valuta verminderen door:
– Uitbreiding naar nieuwe markten: Inkomstenstromen in verschillende valuta verhogen om een natuurlijke afdekking te creëren.
– Sourcing uit meerdere landen: De leveranciersbasis diversifiëren om valutarisico’s over verschillende regio’s te spreiden.
– Een mandje van valuta aanhouden: Kasreserves in een mix van stabiele valuta aanhouden om de totale blootstelling te verminderen.
4. Optimaliseer cashmanagement
Effectief cashmanagement kan bescherming geven tijdens valutacrises:
– Versnellen van vorderingen in vreemde valuta: Vroege betaling van internationale klanten aanmoedigen om blootstelling aan verdere waardevermindering te minimaliseren.
– Vertragen van schulden in vreemde valuta: Waar mogelijk, betalingstermijnen voor verplichtingen in vreemde valuta verlengen.
– Centraliseer treasuryactiviteiten: Een gecentraliseerde aanpak implementeren om valutaposities en liquiditeit in de hele organisatie efficiënter te beheren.
5. Herbeoordeel kapitaalstructuur
Bedrijven kunnen hun kapitaalstructuur herzien en aanpassen om valutgerelateerde risico’s te verminderen:
– Verminder schulden in vreemde valuta: Schulden in vreemde valuta aflossen of herfinancieren om blootstelling aan wisselkoersschommelingen te minimaliseren.
– Verken lokale financieringsopties: Financiering zoeken in lokale valuta om inkomsten en verplichtingen beter op elkaar af te stemmen.
– Overweeg aandelenfinanciering: Indien passend, kapitaal ophalen via aandelen in plaats van schulden om valutgerelateerde rentebetalingsrisico’s te verminderen.
Gevolgen voor Nederlandse bedrijven in Frankrijk
Nederlandse bedrijven die actief zijn in Frankrijk kunnen ook getroffen worden door het nieuwe belastingplan. De exacte gevolgen zijn nog niet volledig duidelijk, maar het is waarschijnlijk dat zij ook zullen moeten bijdragen aan de saneringsoperatie.
Europese context van begrotingsregels
Frankrijk vormt een belangrijke testcase voor de nieuwe Europese begrotingsregels. Premier Barnier streeft ernaar om het begrotingstekort tegen eind 2025 te verlagen naar 5%. Dit is een cruciale stap in het voldoen aan de Europese normen. Naast Frankrijk wordt verwacht dat ook Spanje en Italie met dergelijke plannen zullen moeten komen. Eerder legde Duitsland wettelijk vast de begroting niet te mogen overschrijden. Binnen de Duitse coalitie heeft deze beperking intussen geleid tot spanningen tussen de verschillende partijen. Nederland voldoet vooralsnog aan de Europese begrotingseisen van Brussel maar volgens experts met een dunne marge om tegenvallers op te vangen.